۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چین بیش از معافیت‌ها نفت وارد کرد/صادرات نفت ایران به آسیا به کمترین میزان در سه سال گذشته رسید

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۰۷
کد خبر: 333199
چین بیش از معافیت‌ها نفت وارد کرد/صادرات نفت ایران به آسیا به کمترین میزان در سه سال گذشته رسید

​صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی در سال 2018 به کمترین میزان در سه سال گذشته رسید. چین و هند که دو مشتری بزرگ نفت ایران هستند، واردات نفت ایران را پس از معافیت تحریمی در ماه دسامبر افزایش دادند.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛ صادرات نفت خام ایران به چهار کشور آسیایی که از خریداران بزرگ نفت ایران هستند، در سال 2018 به کمترین میزان در سه سال گذشته رسیده است. چین، هند، کره جنوبی و ژاپن چهار خریدار مهم نفت ایران  در آسیا هستند که آمریکا در جریان تحریم نفت ایران به آنها معافیت تحریمی داده است تا کنترل قیمت بازار را در دست داشته باشد.

اما چین و هند پس از معافیت واشنگتن در ماه دسامبر، واردات نفت ایران را افزایش دادند. این 4 کشور در سال 2018، حدود  1.31 میلیون بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده‌اند که به نسبت سال قبل، 21 درصد کاهش داشته است. 

داده‌‌های رویترز نشان می‌دهد، این میزان حدود یک میلیون بشکه در روز نسبت به سال 2015 پایین‌‌‌‌‌‌تر بوده است. واردات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه دسامبر با معافیت مالیاتی آمریکا به هشت کشور افزایش یافت. در این ماه مجموع خرید چین و هند به 761.593 بشکه در روز رسید. به عقیده تحلیلگران، صادرات  نفت ایران به کشورهای آسیایی در سه ماه معافیت تحریمی آمریکا، در حد 800 هزار بشکه در روز خواهد بود. 

در ماه دسامبر، واردات نفت ایران به چین، به بیش از 500 هزار بشکه در روز رسید. این رقم برای هند بیش از 302 هزار بشکه در روز بود.  در این ماه ژاپن و کره جنوبی به دلیل آنکه شرایط پرداخت مالی به ایران  و حمل و نقل را فراهم نکرده بودند، هیچ نفتی از ایران وارد نکردند، اما واردات نفت خام ایران در ماه ژانویه در این دو کشور نیز از سر گرفته شد. 

افزایش واردات نفت چین و هند در حالی اتفاق افتاد که طبق معافیت 180 روزه، چین می تواند 360 هزار بشکه در روز و هند 300 هزار بشکه در روز نفت وارد کند. این رقم برای کره جنوبی 20 هزار بشکه تعیین شده است. 

اما شرکت نفتی هند، به دنبال یک معامله سالانه به‌منظور خرید نفت خام ایالات متحده است تا گزینه‌های خرید نفت خود را افزایش دهد تا در صورت لغو معافیت تحریمی، در خرید نفت با مشکل مواجه نشود.

هرچند تصمیم آمریکا در ادامه معافیت نفت ایران پس از مهلت 180 روزه مشخص نیست، اما شایعات منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از تمدید آن است. در بین تحلیلگران این احتمال فراوان است که آمریکا برای آنکه تعادل بازار نفت را حفظ کند، معافیت تحریمی را ادامه خواهد داد. از طرفی مقامات آمریکایی نیز از دادن پاسخی روشن درباره اتمام معافیت تحریمی تفره می‌روند. تردید ایالات متحده در پایین  نگه داشتن قیمت نفت مانع از دادن پاسخی روشن شده است.