۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

تخصیص سهمیه بنزین به فرد، بهترین گزینه سهمیه‌بندی/ خانوارهای بدون خودرو از یارانه بنزین بی‌بهره‌اند

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۲۰
کد خبر: 332968
تخصیص سهمیه بنزین به فرد، بهترین گزینه سهمیه‌بندی/ خانوارهای بدون خودرو از یارانه بنزین بی‌بهره‌اند

این روزها با مطرح شدن سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین سوالات بسیاری در خصوص تاثیر این پدیده بر بعد اقتصادی عموم جامعه مطرح می‌شود . از سوی دیگر با توجه به روش‌های متفاوت در خصوص اجرا شدن این موضوع کارشناسان نظرات گوناگونی دارند.

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ بازار شایعات درباره میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی خصوصا بنزین داغ است.این افزایش نرخ به خصوص در بنزین در شرایط تحریم منجر به افزایش نامطلوب تورم و  فشار برروی مردم خواهد شد.

این در حالی است که مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ چند روز پیش گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، نرخ حامل‌های انرژی در سال آینده  ، چه درقیمت و چه در نحوه توزیع،تغییری نخواهد داشت.

اما نکته قابل تامل در صورت افزایش نرخ حامل‌ها چگونگی انجام آن و همینطور تاثیر آن بر کیفیت زندگی مردم است. 

زمانیان ، کارشناس اقتصادی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین در این باره گفت: سوال اساسی این است که ،بهترین راه در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی چگونه است، به طوری‌که عادلانه و منصفانه باشد؟ 

او همچنین اظهار داشت، راه کارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از گزینه‌ها حفظ وضع موجود در جامعه است. اما باتوجه به اینکه حفظ وضعیت فعلی به صلاح نیست نیاز به افزایش نرخ‌ها داریم.چرا که با این روش بخشی از مشکلات مصرف بی رویه و قاچاق کاهش می‌یابد که در این میان عده‌ای معتقدند جهت تسهیل این فرآیند بخشی از منابع حاصل از افزایش قیمت را می‌توان به صورت یارانه به تعدادی از دهک‌ها پرداخت کرد.

اما سومین نظریه در این رابطه به سهمیه بندی اختصاص می‌یابد به طوری که بخشی از نیازهای سوخت را با سهمیه بندی تامین و مازاد آن مشمول افزایش نرخ شود.

گزینه آخر به پیشنهاد اخیر نمایندگان مجلس باز می‌گردد که همان تخصیص سهمیه به هر کد ملی است که هر شخصی قادر خواهد بود سهمیه مازاد خود را به فروش برساند.

در این بین گزینه اول یعنی ادامه وضع موجود و همینطور اختصاص سهمیه به خودرو به هیچ وجه عملیاتی نیست و به عبارتی از بدترین موارد موجود است.به عقیده این کارشناس ، ادامه وضع موجود یعنی نابودکردن منابع کشور و تخصیص ظالمانه یارانه‌ها.

اگر قرار است سهمیه بندی اتفاق بیفتد باید به فرد اختصاص یابد. این روش قطعا بهتر از تخصیص سهمیه به خودروهاست، چرا که نزدیک به 57 درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند و 45درصد خانوارها نه تنها ماشین بلکه موتور سیکلت هم ندارند که در زمره خانواده کم بضاعت به شمار می‌روند و ما اگر سالی چند هزار میلیارد یارانه را به صاحبان خودرور اختصاص دهیم به معنای این است که ثروت را به افرادپر درآمد داده‌ایم که از آن می‌توان به عنوان ظالمانه‌ترین اتفاق ممکن نام برد.

وی در خصوص زیرساخت های فراهم شده برای تخصیص بنزین به هر کد ملی نیز گفت:می‌توان یک بازاری طراحی کرد که، در آن چند قیمتی نباشد و سر مردم کلاه نرود.تمامی اقشار حتی افراد کم بضاعت هم بتوانند از آن بهره ببرند و به نظر این کارشناس زیرساخت برای فروش بنزین مازاد به آسانی  فراهم سازی می شو که در آن اشخاصی که سهمیه بنزین  خود را نمی‌خواهند بتوانند به فروش برسانند. البته به نظر این کارشناس از میان گزینه‌های موجود، تمایل دولت بیشتر به اختصاص سهمیه به هر خودرو است.