۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فرصت ایران در‌ پی تحریم نفت ونزوئلا/ احتمال فروش بیشتر نفت به هند چقدر است؟

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 332864
فرصت ایران در‌ پی تحریم نفت ونزوئلا/ احتمال فروش بیشتر نفت به هند چقدر است؟

به عقیده کارشناسان تحریم نفت ونزوئلا از سوی ترامپ، وضعیتی مشابه ایران برای ونزوئلا رقم خواهدزد. در این شرایط احتمال اینکه هند نتواند خریدار نفت ونزوئلا باشد نیز فراوان است. این اتفاق ممکن است شرایطی را برای ایران فراهم کند تا نفت بیشتری را به هند به فروش رساند.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ پس از آنکه ترامپ دستور تحریم شرکت نفتی PDVSA را در روز گذشته صادر کرد، نگاه بازار بر چگونگی واکنش سایر خریداران نفت ونزوئلا متمرکز شده است. براساس داده های منتشر شده، هند پس از آمریکا و چین، سومین خریدار بزرگ نفت ونزوئلا بوده است و 340 هزار بشکه در روز از این کشور نفت خریداری کرده است.

پالایشگاه های خصوصی هند، خریداران اصلی نفت ونزوئلا هستند. زیرا این پالایشگاه ها با تجهیزات پیشرفته خود می توانند نفت غلیظ ونژوئلا را به سوختهای با ارزشی مانند سوخت کم سولفور و سوخت جت تبدیل کنند. در مقابل، پالایشگاه های دولتی عموما از نفت خام ونزوئلا سود بیشتری نخواهند برد زیرا امکانات آنها نمی توانند کیفیت پایین نفتی را مدیریت کنند.

تحریم ها فرصتی را برای شرکت نایارا انرژی فراهم می کند که نفت بیشتری از ونزوئلا، حتی بیش از آنچه که در بازار موجود است را خریداری کند و این کار کمکی به نایارا انرژی است تا ذخیره نفتی خود را که با کاهش صادرات از کشورهای آمریکای جنوبی کاهش یافته بود جبران کند. خرید هند از ونزوئلا در سال گذشته به میزان 11 درصد کاهش یافته است. این کمپانی در روز سه شنبه، هنوز منتظر پیشنهادی برای دریافت بیشتر نفت از ونزوئلا بود، و در حال بررسی تاثیر تحریم بر مکانیزم حمل و نقل نفت و شیوه های پرداخت پول است. به گفته افراد آگاه هنوز خیلی زود است تا میزان نفتی که از ونزوئلا به هند خواهد رسید را تعیین کرد. نایارا انرژی در سال 2018 حدود 70 هزار بشکه در ماه نفت از ونزوئلا خریداری کرده است.

از طرفی دیگر صنایع رلینس که بزرگترین پالایشگاه خصوصی هند است، با خرید 270 هزار بشکه در روز نفت از ونزوئلا، بیشترین خریدار نفت هند از این کشور است. این شرکت 80 درصد نفت هند از ونزوئلا را خریداری می کند.

یک تحلیلگر انرژی درباره دو شرکت نایارا و رلنس گفته است این دو شرکت اشتیاق زیادی برای خرید نفت ونزوئلا دارند. آنها اخیرا واردات خود را به دلیل کاهش تولید در ونزوئلا و مکزیک کاهش داده اند. این تحریم فرصت خوبی است که بخشی از نفت ونزوئلا را  که توسط آمریکا پس زده شده است دریافت کنند.

اما شرکت دولتی نفت هند که بزرگترین تامین کنده نفت این کشور است، هم می تواند خریدار نفت ونزوئلا باشد. اما این به آن معنی نیست که این شرکت می تواند شرایطی فراهم کند که نفت بیشتری از ونزوئلا خریداری کنند. زیرا این شرکت باید نفت خریداری شده از ونزوئلا را با نفت خام سبکتری تلفیق کند تا بتواند در پالایشگاه های دولتی بکار برد.

 از سوی دیگر، به عقیده کارشناسان تحریم نفت ونزوئلا از سوی ترامپ، وضعیتی مشابه ایران برای ونزوئلا رقم خواهدزد. در این شرایط احتمال اینکه هند نتواند خریدار نفت ونزوئلا باشد نیز فراوان است. هندی ها تا زمانی که آمریکا محدودیت های تحریمی مشابه ایران را بر ونزوئلا اعمال نکند، می توانند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و نفت بیشتری را از ونزوئلا خریداری کنند. اما در صورت محدودیت های بیشتر  شرایط تحریمی مشابهی برای دو عضو اوپک، ایران و ونزوئلا، پیش روی هند قرار خواهد گرفت. آیا ایران می تواند از فرصت احتمالی استفاده کند و نفت بیشتری به هندی ها بفروشد؟ یا شرایط فروش در نفت ایران سخت تر خواهد شد.