۰ نفر

طالبان خط لوله انتقال گاز جوزجان به مزارشریف را قطع کردند

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۵۱
کد خبر: 332758
طالبان خط لوله انتقال گاز جوزجان به مزارشریف را قطع کردند

مقام‌های محلی ولایت بلخ در شمال افغانستان می‌گویند، طالبان خط لوله انتقال گاز از ولایت جوزجان به مزارشریف را در شاهراه بلخ - جوزجان قطع کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بی بی سی، این خط لوله، گاز جوزجان را به شهر کلیدی مزارشریف در شمال افغانستان انتقال می‌دهد.

مسئولان امنیتی در ولایت بلخ گفته‌اند که این حادثه در منطقه بارگاه ولسوالی چمتال در غرب ولایت بلخ اتفاق افتاده است. این منطقه زیر کنترل گروه طالبان است.

به گفته مسئولان محلی بلخ، قطع این خط لوله گاز سبب شده تا بزرگترین کارخانه تولید کود شیمیایی در شمال افغانستان از فعالیت باز ماند.

عبدالرحمن افغان، رئیس کارخانه "کود و برق" به بی‌بی‌سی گفت که این کارخانه به دلیل قطع جریان گاز در ۱۵ روز گذشته به ارزش دو هزار تن کود شیمیایی ضرر کرده است.

به گفته حنیف رضایی، سخنگوی قول اردو (سپاه) ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان، طالبان برای وصل مجدد این لوله خواهان دریافت ۴ میلیون افغانی (معادل ۵۳ هزار دلار) از شرکت‌های "افغان گاز" و "کود و برق" شده‌اند.

گروه طالبان تا اکنون در این مورد چیزی نگفته است.

Image captionوزارت معادن افغانستان می گوید ذخایر گاز طبیعی این کشور حدود ۴۵۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است

مقام‌های امنیتی در ولایت بلخ به بی‌بی‌سی گفته‌اند که ده روز پیش عملیاتی را برای تامین امنیت شاهراه بلخ- جوزجان راه‌انداختند اما تا حال نتوانسته‌اند خط لوله انتقال گاز به شهر مزارشریف را دوباره وصل کنند.

حدود چهل سال پیش خط انتقال گاز به طول ۹۰ کیلومتر در شمال افغانستان ساخته شد که گاز را از چاه‌های نفتی 'خواجه گوگردک ' در ولایت جوزجان به کارخانه کود و برق ولایت بلخ انتقال می‌داد.

در ابتدای ساخت این خط لوله انتقال گاز، بخش‌هایی از شهر مزارشریف نیز از گاز آن استفاده می‌کرد اما در جریان جنگ‌های داخلی و محدودیت‌ در استخراج چاه‌های نفت در جوزجان، تنها کارخانه کود و برق از این گاز استفاده می‌کرد.

در حال حاضر کارخانه کود و برق در ولایت بلخ مهمترین منبع تامین کود شیمیایی برای کشاورزان در شمال افغانستان است.

استخراج گاز از معادن شمال افغانستان، نخستین بار در سال‌های ۱۳۴۵- ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز شد. پس از سال ۱۳۴۸ خورشیدی سالانه ۱.۲میلیارد مترمکعب گاز، از شمال افغانستان به اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر می‌شد. روندی که در سال‌های بعد از سوی دولت افغانستان متوقف شد.

وزارت معادن افغانستان در سال ۲۰۱۲ گفته بود ذخایر گاز طبیعی این کشور حدود ۴۵۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است. با این وجود این کشور گاز مورد نیازش را از خارج وارد می‌کند.