۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سرگیجه نفت تحت تاثیر اقدامات در دو قاره/ نگاه نفت به تصمیمات آمریکا، ونزوئلا و عربستان

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۱۱
کد خبر: 332726
سرگیجه نفت تحت تاثیر اقدامات در دو قاره/ نگاه نفت به تصمیمات آمریکا، ونزوئلا و عربستان

در روزهای گذشته قیمت نفت تحت تاثیر اقدامات آمریکا، ونزوئلا و عربستان قرار داشت. آمریکا با اعلام افزایش دکل های حفاری، باعث کاهش و اعمال تحریم بر شرکت نفتی PDVSA ونزوئلا باعث افزایش قیمت نفت شده است، عربستان نیز با اعلام کاهش مجدد تولید در فوریه، در افزایش قیمت اثرگذار بوده است.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛ نفت در سه روز گذشته لحظات پرتلاطمی را سپری می کند. با اعلام افزایش دکل های حفاری آمریکا در روز گذشته قیمتها با کاهش روبه رو شد. نفت خام برنت دریای شمال با 2.8 درصد کاهش، ۵۹ دلار و  ۹۳ سنت در هر بشکه معامله شد.  نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با 3.2 درصد کاهش، ۵۱ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه معامله شد. 

 از طرفی آمریکا برای اعمال فشار به ونزوئلا، نفت این کشور را هدف قرار داده است. ترامپ در تازه ترین اقدام برای اینکه مادورو را از کرسی ریاست جمهوری عقب براند، شرکت نفتی دولتی  PDVSA را که 335 هزار بشکه در روز ظرفیت تولید دارد تحریم کرده است.  این اتفاق منجر به افزایش قیمت نفت برای مدت کوتاهی شد. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۰.۲ درصد افزایش، به ۶۰.۰۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۵۲.۱۲ دلار در هر بشکه رسید.تاثیرات اندک تنش های ونزوئلا، در قیمت های نفت خودنمایی کرد. 

از سوی دیگر عربستان هم  برای کنترل قیمت ها و کاهش بی رویه در روزهای گذشته بی کار نمانده است. وزیر انرژی عربستان گفته است آمریکا در حال حاضر از تولیدات خود و سایر تولیدکنندگان اشباع است. این اشباع که می تواند احتمال افزایش تولید و کاهش قیمت را به همراه داشته باشد، باعث شد تا سعودی ها دست به یک کاهش دیگر در ماه فوریه بزنند. وزیر انرژی عربستان اعلام کرده است تولید نفت را در فوریه بار دیگر کاهش می دهد و به مدت 6 ماه پایین تر از سطح توافق اوپک تولید می کند. 

از طرفی عربستان، همچنان روسیه را برای کاهش تولید تحت فشار می گذارد. خالد الفلاح، در جدیدترین سخنان خود به یک رسانه آمریکایی گفته است روس ها به من قول داده اند تولید را با سرعت بیشتری کاهش دهند. هرچند روس ها تمایل چندانی برای کاهش تولید ندارند و به آهستگی در حال کاهش هستند، اما در صورتی که اقدامات آمریکا در کنترل بازار نفت اثرگذار باشد، ممکن است به قول خود زودتر عمل کنند و کاهش تولید را شتاب دهند. این اقدام در  به تعادل رسیدن قیمت نفت و رسیدن به سقف مورد نظر عربستان و اعضای اوپک اثرگذار خواهد بود.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت در سه روز گذشته حدود سه دلار نوسان داشته است. آمریکا با اعلام افزایش 9 عددی دکل های حفاری، باعث افت حدود دو دلاری قیمت ها شد. عربستان برای آنکه کاهش قیمت تداوم نداشته باشد، یک کاهش مجدد تولید در فوریه را در دستور کار قرار داده است. بیشترین تاثیر نوسانات قیمت ناشی از فعالیتهای سیاسی آمریکا، عربستان و ونزوئلا بوده است.