۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت نفت در انتظار مذاکرات تجاری چین و آمریکا/ نبض نفت در دستان ونزوئلا می‌زند

۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲
کد خبر: 332375
قیمت نفت در انتظار مذاکرات تجاری چین و آمریکا/ نبض نفت در دستان ونزوئلا می‌زند

مذاکرات تجاری چین و آمریکا در روز چهارشنبه، سر خط خبرهای این هفته بازار نفت خواهد بود. بعلاوه تحولات ونزوئلا تاثیر مهمی بر بازار نفت خواهد گذاشت. از سویی دیگر انتشار اطلاعات تازه درباره موجودینفت خام ایالات متحده در این هفته توجه بازار را جلب خواهد کرد.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ بازار جهانی نفت در حالی هفته آخر ژانویه را سپری کرد که قیمت ها در سایه تحولات ونزوئلا افزایش یافت. در ابتدای هفته و به دنبال انتشار خبر کاهش رشد اقتصادی چین، بازار نفت با افت قیمت روبه رو شد. بالاترین نرخ معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با قیمت 63 دلار، در اولین روز هفته ثبت شد که رکورد قیمت نفت از ابتدای سال 2019 را رقم زد. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با 0.5 درصد افزایش 54 دلار و 0.5 سنت ثبت شد.

اما روند قیمت در هفته قبل سیری نزولی داشت که می توان به کاهش رشد اقتصادی چین، علی رغم افزایش تعداد پالایشگاه های نفت این کشور اشاره کرد.

گفتنی است ژاپن اولین محموله نفتی از ایران را دریافت کرد و چند سانحه نفتی نیز در پاکستان، مکزیک و تنگه کرچ رخ داد. کشف میدان نفتی جدید ایران درجزیره مینو آبادان نیز بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.

اما در اواسط هفته تحولات ونزوئلا بازارها را تحت تاثیر قرار داد. در ابتدا که به نظر می‌رسید اتفاقات این کشور تاثیری بر قیمت نفت ندارد، اما با ادامه تنش بین ترامپ و مادورو و احتمال تحریم نفت ونزوئلا، بازارهای نفت با افزایش قیمت روبرو شدند. آخرین معامله وست تگزاس اینترمدیت 53 دلار و 69 سنت و نفت برنت 61 دلار و 64 سنت ثبت شد. سبد نفت اوپک نیز در هفته گذشته بیش از یک دلار افت قیمت داشت.

بازار نفت امروز در حالی آغاز شد که نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت هر دو با کاهش قیمت روبرو شدند. از آغاز معاملات روز دوشنبه، نفت وست تگزاس اینترمدیت بین 53 دلار و 24 سنت و 53 دلار و 60 سنت در نوسان بوده است، که نسبت به آخرین قیمت ثبت شده در هفته قبل، افت قیمت را نشان می دهد.

نفت برنت دریای شمال نیز با یک افت قیمت نسبت به هفته قبل  کاهش قیمت داشته و بین 61 دلار و 12 سنت و 61 دلار و 62 سنت در نوسان است.

در هفته پیش رو احتمالا ونزوئلا همچنان در صدر اخبار جهان وبازارجهانی نفت خواهد ماند. به نوشته یک رسانه آمریکایی، آشفتگی در کاراکس، نگرانی درباره توقف صادرات نفت این کشور را افزایش داده است.

به عقیده تحلیلگران، تحولات ونزوئلا تاثیر مهمی بر بازار نفت خواهد گذاشت، زیرا این کشور در سال جاری میلادی ریاست دوره ای اوپک را برعهده دارد.

بعلاوه تحلیلگران نفتی، در سرخط خبرهای این هفته بیشتر از روابط تجاری چین و آمریکا خواهند شنید زیرا مقامات چینی درروز چهارشنبه برای دور بعدی مذاکرات در جهت حل و فصلجنگ تجاری بین دو کشور، وارد ایالات متحده می شوند.

علاوه بر لفاظی های سیاسی و تجاری، انتشار اطلاعات تازه درباره موجودی نفت خام ایالات متحده در این هفته توجه بازاررا جلب خواهد کرد.

در هفته پیش رو مهمترین رویدادهایی که به نقل از اینوستینگ، بازار نفت را تحت تاثر قرار خواهند داد، انتشار منابع نفت ایالات متحده توسط شرکت پترولیوم آمریکا و گزارش هفتگیاداره اطلاعات انرژی ایالات متحده درباره ذخایر نفتی خواهد بود.

با توجه به دیدار روز چهارشنبه ترامپ و شی جین پینگ، آخرین روز ماه ژانویه روز مهمی در تعیین قیمت و بستن پرونده نفت خام اولین ماه سال جاری میلادی خواهد بود.