۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انرژی باد جایگزین سوخت‌های فسیلی/ سهم کشورهایی دنیا در بهره گیری از انرژی باد

۶ بهمن ۱۳۹۷، ۰:۰۳
کد خبر: 331835
انرژی باد جایگزین سوخت‌های فسیلی/ سهم کشورهایی دنیا در بهره گیری از انرژی باد

انرژی حاصل از باد را می‌توان به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌ها برای انرژی‌های تجدیدناپذیر تلقی کرد.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛ راه‌کارهای متفاوتی برای جایگزینی انرژی‌های تجدید پذیر به جای سوخت‌های فسیلی وجوددارد. یکی از آن‌ها استفاده از نیروگاه‌های بادی و توربین‌های بادی است.

یک نیروگاه یا مزرعه بادی مجموعه‌ای از چندین توربین است که در یک مکان قرار گرفته‌اند، نیروگاه بادی بزرگ می‌تواند شامل چندصد توربین باشد. امروزه چنین مزرعه هایی حتی می‌تواند بر روی دریا احداث و‌ مورد استفاده قرار گیرد.

برای احداث مزارع بادی ابتدا مکان‌ یای و امکان سنجی صورت می پذیرند، سپس اقدام به استقرار ماشین‌های بادی می‌کنند تا بتوان بالاترین میزان بهره وری را داشت.

امروزه شرکت های رده بالای تولید انرژی تمایل بسیار زیادی به احداث نیروگاه های بادی از خود نشان می دهند و مسلما علت آن ، مزایای اقتصادی خوب این نوع نیروگاه نسبت به سایر روش های تولید انرژی پاک می باشد. 

انواع توربین‌های بادی؛

توربین‌های بادی از لحاظ اندازه متفاوت هستند که البته روی کارایی آن‌ها هم اثر گذار خواهدبود. 

توربین‌های بادی کوچک: 

توربین های کوچک قادرند ۵۰ تا ۷۰ کیلو وات انرژی تولید کنند اندازه هر پره از نیم متر تا۷.۵ متر بوده و روی دایره ای به قطر۱ تا ۱۵ متر می چرخند این نوع توربین های بادی عموما در جاهای دور دست که برق رسانی به انها به صرفه نیست به کار می رود.

توربین‌های بادی متوسط: قطر دایره آن ۱۵ تا ۶۰ متر و بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلووات برق تولید می کنند.

توربین‌های بادی بزرگ: قطر دایره چرخش پره ها۶۰ تا ۱۰۰ متر است. توان تولیدی بین ۲تا ۳ مگاوات است صرفه اقتصادی توربین های بزرگ و قابلیت اطمینان انها در مقابل توربین های متوسط به مراتب کمتر است.

میزان استفاده از انرژی باد در جهان؛

ایران از نظر وضع کوهستانی، وجود دریا در شمال وجنوب، دوری نواحی مرکزی آن از دریا، وجود کوه های مرتفع در گرداگرد و داخل آن یکی از کشورهای نادر جهان به شمار می رود که می‌تواند در زمینه توسعه انرژی های تجدید پذیر و مخصوصا انرژی بادی سرمایه گذاری‌ها بسیاری را به خود ببیند. همچنین به‌وسیله آن‌ها علاوه بر آنکه می‌توان از یک انرژی تجدید پذیر پاک بهره برد، در بالابردن ظرفیت برق کشور هم می‌توان از آن سود جست.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان‌ در فکر استفاده از انرژی‌هایی هستند که به وسیله آن بتوان میزان آلودگی ها را کاهش داد. گفتنی است، بزرگترین نیروگاه بادی جهان، به نام رومسکو در تگزاس ایالات متحده واقعا شده که ظرفیت تولید حدود۸۰۰ مگاوات برق را دارا می‌باشد.

در کنار آمریکا ۹کشور دیگری که بیشترین استفاده از انرژی باد را دارند به ترتیب چین، آلمان ، اسپانیا ، هند ، بریتانیا ، کانادا ، فرانسه ، ایتالیا و برزیل هستند.

در این میان چینی‌ها سرمایه گذاری بسیاری را برای بهره برداری از انرژی باد صورت داده‌اند. می‌توان نتیجه گرفت که کشورهای پیشرو در تکنولوژی همگی به دنبال یافتن راه‌ها عالی جهت استفاده از انرژی‌های پاک و طبیعی هستند.