۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

امضای قرارداد نگهداشت و افزایش توان تولید نفت/حمایت از تولید داخل در اولویت است

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۹:۰۶
کد خبر: 331186
امضای قرارداد نگهداشت و افزایش توان تولید نفت/حمایت از تولید داخل در اولویت است

عصر امروز قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، عصر امروز با حضور وزیر و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، بین دو شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران و هفت شرکت ایرانی امضا و تکلیف ۹ بسته کاری از مجموع ۳۳ بسته کاری تعریف‎شده در این طرح مشخص شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز طی مراسمی با حضور زنگنه وزیر نفت و مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت امضا شد.

در این مراسم معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در این مراسم گفت: ایده طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت به پیشنهاد زنگنه در سال گذشته مطرح شد و پس از آن جبهه کاری برای این طرح شکل گرفت. اجرای ۳۳ پروژه در مدت سه سال برای طرح‌های نگهداشت و تولیدنفت تعریف شده است که ۲۹ طرح در خشکی است.

وی همچنین افزود: میزان سرمایه‌گذاری مصوب برای اجرای این طرح‌ها ۶.۲ میلیارد دلار خواهد بود که پس از اجرای کامل طرح‌ها تولید نفت به طور متوسط ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد که البته تولید تجمعی حاصل از اجرای کامل این طرح‌ها ۴۱۰ میلیون بشکه خواهد بود. 

به گفته دهقان۸۰ درصد تامین مالی این طرح‌ها از سوی صبا اروند (spv) و ۲۰ درصد آن از سوی پیمانکاران تامین خواهد شد. همچنین حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی شرکت‌های داخلی هدف اجرای این طرح است و تلاش این است از تجهیزات داخلی استفاده شود.

وی در  پایان افزود: هفته آینده ۱۰۰۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت به منظور اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید منتشر خواهد شد.

در ادامه بیژن زنگنه، وزیر نفت گفت: بعضی از تاسیسات نفتی همچون پالایشگاه آبادان همچون موزه‌های در حال فعالیت هستند، یکی از اهداف این طرح بهسازی و جایگزینی تاسیسات جدید نفتی است.

همچنین به گفته وی یکی دیگر از اهداف این طرح، ایجاد اشتغال برای پیمانکاران داخلی و نیروهای بومی و همچنین افزایش امید در میان مردم است.

زنگنه همچنین با اشاره به بحث مسولیت‌های اجتماعی گفت؛ ٤درصد کل اعتبارات طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت به بحث مسئولیت‌های اجتماعی تعلق می‌گیرد. یکی دیگر از اهداف ما در این طرح، اصلاح روش اجرای طرح‌ها و فاصله گرفتن از روش امانی و اجرا در قالب EPC/EPD به معنای واقعی بوده است که البته پرداخت به پیمانکاران بر اساس تکمیل زنجیره‌ای از کار خواهد بود.

زنگنه در خصوص تاخیر در اجرای طرح نیز گفت؛ کمی طرح را به تاخیر انداختیم تا زمانی که با اجرای این طرح‌ها نفت بیشتر به مدار می‌آید، بتوانیم این نفت را به بازار روانه کنیم.

در پایان شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب قرارداد پروژه‎های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری و نرگسی را به ترتیب با شرکت‎های شرکت حفاری و اکتشاف انرژی‌گستر پارس، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت پتروگوهر فراساحل کیش و شرکت حفاری دانا کیش امضا کرد و قرارداد دو پروژه منصوری آسماری و رامشیر نیز بین شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) امضا شد.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز قرارداد پروژه‎های دانان، سعادت‎آباد و نفت‎شهر را به ترتیب با گروه مپنا، شرکت گلوبال پتروتک کیش و شرکت ملی حفاری ایران امضا کرد.

WhatsApp Image 2019-01-22 at 07.30.46