۰ نفر

فرونشست زمین در دشت اراک زنگ خطر است

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 331097
فرونشست زمین در دشت اراک زنگ خطر است

استاندار استان مرکزی گفت: فرونشست زمین در دشت اراک زنگ خطر جدی است که لزوم کارهای ویژه در مدیریت مصرف آب را گوشزد می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سید «علی آقازاده» روز سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی افزود: برداشت های غیراصولی از منابع آب زیرزمینی و چاه های غیرمجاز سبب شده تا سطح ذخایر آبی دشت اراک افت چشمپگیری کند که حاصل آن فرونشست زمین است.

وی اظهار کرد: تغییرهای آب و هوایی و خشکسالی، افزایش دمای کره زمین در کنار استفاده نامعقول و برداشت بی رویه آب در بروز این مشکل نقش داشته است.

استاندار مرکزی گفت: بحران آب در استان جدی است و دستگاه های متولی باید برنامه های ویژه و فوق العاده در حراست از منابع آبی و پیشگیری از گسترش معضلات زیست محیطی و پیامدهای طبیعی و انسانی داشته باشند و هوشمندانه از خسارت های احتمالی بکاهند.

آقازاده افزود: منابع آبی ذخایر راهبردی استان محسوب می شود و نباید اجازه داد که حتی قطره ای از آن هدر رود و برای این منظور اعمال سیاست های کارشناسی در مدیریت صحیح مصرف با مشارکت مردم و بهره برداران کشاورزی و صنعتی ضروری است.

او اضافه کرد: 500 میلیون متر مکعب آب حاصل از بارش های امسال در استان مرکزی است که رقمی قابل قبول است اما، تراز بارش ها در ساوه منفی است و در بسیاری از مناطق نبود توازن در برداشت ها و حجم بارش جبران کسری مخازن زیرزمینی را دشوار کرده است.

استاندار مرکزی گفت: مصرف صحیح از منابع آب باید به گفتمان غالب تبدیل شود و تمامی دستگاه های اجرایی و لایه های مردمی و تولید سهم تکالیف خود را با وسواس انجام دهند و در این راستا نیاز است که فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت در هر شهرستان مصوبات شورای آب را جدی گرفته و راهبردهای پیشگیرانه و اجرایی هدفمندی را در نشست های منطقه خود دنبال کنند.

آقازاده افزود: مدیریت چاه های های آب کشاورزی و جلوگیری از حفر چاه های جدید از مباحث مهمی است که باید مورد توجه مسئولان استان باشد.

وی ادامه داد: آگاه سازی آحاد جامعه از پیامدهای مخرب آسیب به منابع آبی همراهی آنان به ویژه در حوزه کشاورزی و مهار چاه های غیرمجاز به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: فرونشست زمین در دشت اراک و در هزاوه و میرآباد آغاز شده که به صورت شیاری بوده و شواهد آن در نزدیکی شهر اراک مشهود است.

«عزت الله آمره ای» افزود: تخصیص اعتبار ویژه برای ساماندهی این معضل جدی باید در دستور کار قرار گیرد تا از حاد شدن مشکل و گسترش فرونشست کاسته شود.

92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، 3.5 درصد در صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.