۰ نفر

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

محرومیت سه ماهه مردم خوزستان از آب طرح غدیر/تلاش‌های وزارت نیرو جوابگوی نیازهای مردم نیست

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۹
کد خبر: 330877
محرومیت سه ماهه مردم خوزستان از آب طرح غدیر/تلاش‌های وزارت نیرو جوابگوی نیازهای مردم نیست

باوجود گذشت سه ماه از رسانه‌ای شدن طرح آبرسانی غدیر، نماینده خوزستان از ناکامی این طرح و عدم تامین آب شرب مناطق تحت پوشش خبر داد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در حالی آبان ماه سال جاری اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو خط دوم طرح آبرسانی غدیر را افتتاح کرد که عملیات اجرایی آن از دی ماه سال 87 آغاز شده بود . همچنین قرار بود از طریق این طرح مشکل آب شرب 92 روستای آبادان و خرمشهر برطرف می‌شود.

در این بین نماینده دشت آزادگان با ابراز نارضایتی از طرح آبرسانی غدیر به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: باوجود شوی رسانه‌ای قابل توجه از این طرح و همچنین رفت و آمد گسترده مسولین از وزیر نیرو تا معاون اول و وزیر را ه شهرسازی به این پروژه و کلنگ زنی های متعدد در خصوص پروژه آب غدیر، نحوه آبرسانی این طرح مطلوب نیست.

وی در ادامه افزود: به رقم تلاش های صورت پذیرفته، الان شاهد آن هستیم که بیش از سه ماه از قطع آب خط غدیر می گذرد. در نتیجه مردم مناطق تحت پوشش از آب رودخانه ها استفاده می کنند. این نماینده با ابراز ناراحتی از موضوع قطعی آب شرب مردم برخی روستاها و شهرهای خوزستان گفت: آب در هویزه، دشت آزادگان، خرمشهر و شادگان به قدری شور است که قابل شرب نیست. 

ساعدی ضمن درخواست از وزیر نیرو برای تهیه گزارش از عملکرد سه ماه گذشته پروژه آبرسانی غدیر، گفت: من می خواهم به وزیر نیرو بگویم که پروژه غدیر با همه تبلیغات رسانه ای و قول مسولین برای تامین آب شرب مردم، هم اکنون در شرایط نامطلوب قرار دارد و از وزیر نیرو و معاونانش می خواهم که به منطقه مراجعه کنند تا ببینند بخش زیادی از مردم خوزستان بیش از سه ماه است که آب آشامیدنی سالم ندارند.

وی با ابراز ناراحتی از وضعیت کنونی آب و هوای خوزستان گفت: مردم خوزستان الان در تگنا قرار دارند، مردم خوزستان از وضعیت بی آبی عذاب می کشند. از طرفی با هوای آلوده دست و پنجه نرم می کنند و از طرفی دیگر آب آشامیدنی سالم نیز ندارند. وی در ادامه مهمترین چالش وزارت نیرو را وضعیت ناراحت کننده آب استان خوزستان اعلام کرد و گفت: به نظرم یکی از مهم ترین دغدغه‌های دولت باید وضع آب و هوا و معیشت و اشتغال مردم خوزستان باشد و هرگونه اهمال و کم کاری در این زمینه یک گناه بزرگ محسوب می شود.

ارزیابی نمایندگان مجلس از خدمت وزارت نیرو در این شرایط به مردم خوزستان در زمینه تامین آب چگونه است؟ 

به جرات می توانم بگویم فعلا تلاش های وزارت نیرو علی رغم تلاش ها در جهت آبرسانی به مناطق پایین دست کارون و کرخه جوابگوی نیازهای مردم نبوده است.

ساعدی همچنین در خصوص رسیدگی به معضلات آب کارون نیز گفت: آب حق همه ملت است، اما نباید حوزه ای را خشک کنیم و حوزه دیگری را احیا کنیم. برای آب شرب همه توانمندی های مدیریتی آب باید به کار گرفته  شود تا آب شرب مردم تامین شود. اما برای توسعه صنعت، کشاورزی، فضاهای سبز و مصارف آب بر در بقیه استان ها نباید آب شرب خوزستان و چهارمحال و بختیاری را از بین ببریم. این نه با اخلاق سازگار است و نه با وجدان انسانی. 

وی در ادامه افزود: بعد از جلسه با معاون اول رئیس جمهور مقرر شد کارگروهی متشکل از شورای عالی آب، و صاحب نظران حوزه آب در خوزستان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شود و مساله مطالعاتی احیای تالاب ها ، دریاچه ها و رودخانه ها و آب شرب مردم مدنظر قرار گیرد و با پیشنهادهای علمی و کارشناسی به دولت تقدیم کنیم.

از این رو مردم خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان منتظر عملکرد شورای عالی آب هستند. مردم خوزستان و چهارمحال بدانند این نیست که دولت هرچه بخواهد مصوب می کند، تا در مجلس مصوب نشود، هیچ کاری از دست دولت برنمی آید چراکه دولت هیچوقت نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. 

ساعدی با بیان اینکه در بودجه 98، هیچ ردیف اعتباری جهت انتقال آب کارون لحاظ نشده است گفت: اما بعضی از دولتمردان و استانداران در مصاحبه ها صحبت هایی می کنند. این طور نیست، دولت قانون دارد و هر کسی در هر رده ای که قرار دارد باید در چارچوب قانون حرکت کند. نه لایحه ای از سوی دولت برای تخصیص آب کارون تقدیم شده و نه طرحی مطرح شده است. 

وی در پایان با تاکید بر این مطلب که آب شرب همه مردم باید تامین شود، گفت: به چه قیمتی برای توسعه صنایع آب بر، کشاورزی و فضاهای سبز و غیر متعارف و دیگر اهداف از آبی استفاده می کنیم که پنج میلیون انسان در خوزستان باید از بین بروند؟ جلوی بی عدالتی ها گرفته خواهد شد و مردم خوزستان از دولت و وزارت نیرو انتظار دارند که آب را به حق مدیریت کنند و عرصه زندگی در خوزستان را تنگ نکنند.

مقام معظم رهبری سال گذشته عنایت ویژه ای به خوزستان داشتند و اجازه برداشت 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای کمک به مساله ریزگرد خوزستان را صادر کردند. از این رو این عنایت ویژه حکومت و دولت به خوزستان نباید با سلایق شخصی پایمال شود و جلوی آن ها گرفته خواهد شد.