۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش عرضه و تقاضای نفت اوپک/ آیا اوپک به قیمت دلخواه خواهد رسید؟

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۵۴
کد خبر: 330801
کاهش عرضه و تقاضای نفت اوپک/ آیا اوپک به قیمت دلخواه خواهد رسید؟

با وجود افزایش جهانی تقاضا، بازارهای نفت اوپک در حالی سال 2019 را سپری می کنند که، تقاضا برای نفت خام اوپک نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته است.

اقتصاد آنلاین- منصوره محمدی، بازارهای جهانی نفت در حالی سال 2018 را به پایان رساندند که با افت و خیزهای فراوانی روبه رو بود. در این سال پیش بینی شرکت های نفتی درباره قیمت نفت زیر سایه چند عامل مهم با شکست مواجه شد و بازارهای نفت شدیدترین افت  قیمت را از سال 2015 تجربه کردند.

در ماه می آمریکا با خروج ازبرجام، تحریم های نفتی ایران را مجددا بازگرداند. از طرفی با ثبت یک رکورد جدید، خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان معرفی کرد. آمریکا با فضاسازی رسانه ای سعی کرد قیمت بازار نفت را به دست گیرد. از طرفی اعلام کرد با تحریم ها فروش نفت ایران به صفر خواهد رسید، اما به دلیل نگرانی از افزایش قیمت، به هشت کشور که در بین آنها به چین و هند به عنوان بزرگترین مصرف کننده های طلای سیاه در جهان معافیت تحریمی خرید نفت ایران اعطا کرد.

اوپک برای مقابله با کاهش قیمت و برقراری توازن بین عرضه و تقاضا، در نشستی که ماه دسامبر و با حضور اعضای اوپک و غیراوپکی ها در وین برگزار شد، بر کاهش تولید نفت به توافق رسیدند و توانست کمی از التهاب بازار بکاهد.

پس ازاین نشست، جنگ تجاری میان چین و آمریکا بالا گرفت که تحت تاثیر این جریان، بازارهای جهانی با تلاطم روبه رو شد. عربستان به عنوان یکی از اعضای اصلی اوپک، ابتدا به دنبال لابی های متعدد با آمریکایی ها تولید نفت را به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش داد، اما مقامات سعودی که بودجه خود را بر مبنای بشکه ای 65 دلار بسته بودند،  فکر نمی کردند با یک کاهش شدید قیمت و کسری بودجه مواجه خواهند شد، در نتیجه همسو با اعضای اوپک به سرعت تولید خود را کاهش دادند.

سال 2018 در حالی به پایان رسید که نفت اوپک با روند نزولی و نفت برنت و آمریکا با  رشد نسبی روبه رو شد. نفت اوپک در آخرین معاملات این سال، 53 دلار و 93سنت ثبت شد. قیمت نفت در اولین ماه سال میلادی جاری، با توجه به کاهش عرضه از سوی روند روبه روشدی را به خود دید.

 گزارش ماهانه از سوی اوپک، حاکی از آن است که تقاضای نفت افزایش خواهد یافت و از سقف 100 میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد.

براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی اوپک، آژانس بین المللی انرژی  و اداره اطلاعات انرژی امریکا، تقاضای نفت خام اوپک کاهش خواهد یافت.

طبق گزارش اوپک، تقاضای نفت این اتحادیه از 31.74 میلیون بشکه در سال 2018 به 30.83 میلیون بشکه در 2019 خواهد رسید. این در حالی  است که آژانس بین المللی انرژی این رقم را از 31.81 به 31.57 و اداره اطلاعات انرژی آمریکا از 31.52 به 30.64 پیش بینی کرده است.

بر اساس گزارش اوپک، هرچند که تقاضای نفت در سال 2019 روندی افزایشی دارد، اما رشد تقاضا نسبت به سال 2018 کاهش خواهد یافت. در این گزارش رشد تقاضا 1.3 پیش بینی شده است و نسبت به سال قبل که عدد 1.49 ثبت شد رشد کمتری را نشان می دهد.

اما آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد تقاضا را نسبت به سال گذشته بالاتر پیش بینی کردند. طبق گزارش این دو نهاد، تقاضای نفت در سال گذشته میلادی به ترتیب 1.26  و 1.45 ثبت و این رقم برای سال جاری 1.45 و  1.54 گزارش شده است.

نفت

در پایان گفتنی است نرخ امروز نفت به بالاترین رقم خود از ابتدای سال جاری رسیده است. نفت برنت اوایل امروز از مرز 63 دلار صعود و بالاترین رقم خود در سال 2019 دست یافت. نفت وست تگزاس اینترمدیت  نیز با 25 سنت افزایش به 54 دلار و21 سنت رسید.