۰ نفر

نماینده گلپایگان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

چالش‌های عدیده مجلسی‌ها با شرکت ملی پخش/ افراد خاص از امتیاز برندینگ سوخت، سود ناحق کسب می‌کنند

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۵
کد خبر: 330547
چالش‌های عدیده مجلسی‌ها با شرکت ملی پخش/ افراد خاص از امتیاز برندینگ سوخت، سود ناحق کسب می‌کنند

علی بختیار: به رغم تلاش های مشترکی که میان مجلس و شرکت های ملی پالایش وپخش و پخش فرآورده های نفتی صورت پذیرفته، اما اشکالاتی در اداره این دو شرکت وجود دارد که باید هرچه سریعتر مرتفع شود که از مهم ترین آن ها انتصابات بی ضابطه در شرکت ملی پخش وهمچنین امتیازدهی‌های نامناسبی که در طرح برندینگ سوخت برای افرادی خاص ایجاد شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از اعتراض مجمع نمایندگان استان مرکزی نسبت به انتصابات اخیر در حوزه مدیریتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در منطقه اراک، نمایندگان کمیسیون انرژی نیز نسبت به این موضوع واکنش  نشان دادند.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در برابر انتصابات بی ظابطه پاسخگو باشد

در این میان علی بختیار عضو کمیسیون انرژی با بیان تعاملات مثبت میان مجلس و دولت در جهت به بهره برداری رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تلاش هایی در این جهت صورت پذیرفته و با حمایت نمایندگان اعتباراتی برای تسریع در امر بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس از صندوق توسعه ملی اخذ شد. اما به  نظر این نماینده مجلس در حوزه های بسیاری دچار ناهماهنگی با شرکت ملی پالایش و پخش و مشخصاً شرکت ملی پخش فراورده های نفتی هستیم. در این میان یکی از اصلی ترین موارد بحث برانگیز انتصابات و انتخاب مدیرانی است که با فاکتور شایسته سالاری انتخاب نشده اند و یا جابجایی هایی که صورت پذیرفته واین جابجایی ها سبب شده شخصی از یک پالایشگاه به سمت دیگری در بخشی متفاوت منتقل شود در حالی که تجربه کافی از مسولیت جدید نداشته باشد.

تخلف هیات مدیره پالایش وپخش قابل پیگیری است

بختیار در این خصوص افزود: اشکالاتی در اداره این دو شرکت یعنی شرکت ملی پالایش وپخش وشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی وجود دارد که باید هرچه سریعتر مرتفع شود. وی همچنین در خصوص تخلف شرکت پالایش و پخش مبنی بر عدم انتشار اطلاعیه تغییر در ترکیب اعضای هیات مدیره در روزنامه رسمی گفت: از آنجاکه هرگونه تغییر در ترکیب اعضای هیات مدیره باید به تصویب سهامداران و سپس درج آگهی در روزنامه رسمی منتهی شود، این اقدام شرکت ملی پخش خلاف قانون بوده وباید پیگیری شود.

به گفته بختیار ما در شرکت ملی پخش اشکالات عمده و جدی را شاهد هستیم. این  شرکت طبق وظایفش می بایست تعاملات مناسبی با جایگاهداران وحل وفصل امور جاری آن ها داشته باشد که این چنین نیست.

وی هچنین با اشاره به موضوع یارانه تخصیص یافته به بخش انرژی گفت: از آنجا که نمایندگان در مجلس اختصاص یارانه بسیار قابل توجه به بنزین را پذیرفته وتصویب کرده اند، از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی این انتظار می رود که این میزان یارانه را به درستی مدیریت کند ومردم را دچار زحمت و تنگنا نکند. از طرفی دیگر با تمام توان در تلاش باشد که این منابع از کشور خارج نشود. چرا که امر قاچاق بصورت کلی برای اقتصاد کشور مضر بوده و شرکت ملی پخش باید کنترل ونظارت دقیق تری بر روی این موضوع داشته باشد.

بی تفاوتی شرکت ملی پخش به نصب جی پی اس بر روی تانکرهای حمل سوخت ادامه دارد

یکی دیگر از اشکالاتی که بختیار به نحوه عملکرد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی وارد دانست، عدم پیگیری موضوع نصب جی پی اس بر روی تانکرهای حمل سوخت بود. وی در این خصوص تاکید کرد که ما بحث بهره مندی از جی پی اس را بر شرکت ملی پخش تکلیف کردیم ودر جلسه اخیر کمیسیون انرژی و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز این موضوع را مجددا متذکر شدیم که متاسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

برندینگ؛بی فایده برای مردم و پُرسود برای افراد خاص

موضوع چالش برانگیز دیگر اجرای ناقص طرح برندینگ بود که بختیار با اشاره به نقاط ضعف عدیده در این پروژه گفت: این چه برندینگی است که در آن شاهد رقابت قیمتی نیستیم. برندهای متعددی در این میان بوجود آمدند اما رقابت بر سر قیمت سوخت وکیفیت سوخت همچنان وجود ندارد. و صرفا برندها هزینه توزیع سوخت را افزایش داده اند.

به گفته این نماینده مجلس، برند در دنیا یعنی سوخت با قیمت های مختلف،در مناطق مختلف و با کیفیت های متفاوت که جنبه رقابتی دارد در جایگاه ها ارائه می شود. برای مثال اگر شل یک برند است،خود این برند وظیفه تامین سوخت در جایگاه ها با قیمت های متفاوت ورقابتی دارد. اما برندهای ما امروز باید بنزینی را که کیفیت اش توسط پالایشگاه تعیین شده و برند دخالتی در آن ندارد را همه به نرخ هزار تومان بفروشند. درنتیجه بازار با آمدن برند رقابتی نشده و تنها امتیازاتی را برای افراد خاصی ایجاد کرده که سود ناحق کسب کنند. این نماینده در پایان اعلام کرد که نمایندگان مجلس موافق با برندینگ بودند اما برندینگ به معنای واقعی که ایجاد رقابت در قیمت و کیفیت در جهت رضایتمندی مردم کند. به گفته وی اگر تنها از اسم برندینگ استفاده شود برای امتیاز دادن به برخی افراد، این خلاف طرح مصوب مجلس است.