۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سالانه معادل یک میلیارد بشکه نفت در داخل کشور مصرف می‌کنیم/ جشنواره بهسو، قدمی در جهت فرهنگ‌سازی مصرف بهینه

۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 330313
سالانه معادل یک میلیارد بشکه نفت در داخل کشور مصرف می‌کنیم/ جشنواره بهسو، قدمی در جهت فرهنگ‌سازی مصرف بهینه

با توجه به فاصله بسیار زیاد ایران از سایر کشورها در خصوص استانداردهای مصرف انرژی، طبق آخرین آمار، ایران با پرداخت 45 میلیارد دلار یارانه انرژی از چین پیشی گرفت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشست خبری روز جاری با تاکید بر رویه غلط مصرف انرژی در ایران فرهنگ سازی در این زمینه را مهم‌ترین عامل کنترل مصرف سوخت دانست.

دلاویز با اشاره به مزایای کنترل مصرف انرژی کاهش در مصرف را یک بازی برد برد، برای همه دانست که از جمله این مزایا عبارتند از: ذخیره سازی هرچه بیشتر انرژی برای امرصادرات و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و از طرفی کاهش فشار بر بودجه سالانه کشور دانست. گفتنی است، مطابق با آخرین آمارها درسال بالغ بر3 میلیارد دلار یارانه نقدی و 45 میلیارد دلار یارانه انرژی به عموم جامعه اختصاص می‌یابد که این میزان برابر با 10درصد از تولید نا خالص داخلی است.

از سوی دیگر شواهد حاکی از آن است که یارانه تخصیص یافته به انرژی در زمینه توسعه بهبودی حاصل نکرده است. علاوه بر این با گذشت چهل سال از پرداخت یارانه انرژی بحث عدالت اجتماعی نیز توسعه‌ای نیافته است.

دلاویز با بیان این موضوع که 50 درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند که کم‌تر از سه درصد هزینه‌های مصرفی‌شان را سوخت تشکیل می‌دهد گفت: پس نمی‌توان نتیجه گرفت که یارانه انرژی گام مثبتی در ارتقا عدالت اجتماعی برداشته است. برای مثال: در کشور نروژ که گران‌ترین قیمت حامل‌های انرژی در دنیا را دارد توسعه یافتگی به حد کمال مشخص است. اما از سوی دیگر در کشورهایی مانند: ونزوئلا، لیبی و ایران که یارانه انرژی بسیار بالایی پرداخت می‌شود نشان چندانی از توسعه یافتگی در بخش عدالت اجتماعی نمی‌بینیم.

در ادامه مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بابیان این نکته که سالانه معادل 445 میلیون بشکه نفت خام تلفات انرژی از مبدا تولید تا مقصد مصرف کننده داریم گفت: مهم‌ترین چالش حال حاضر بهینه سازی مصرف، بی تفاوتی نسبت به هدر رفتن انرژی است. وی فرسودگی نیروگاه‌ها و عدم نظارت دقیق بر رویه انتقال انرژی را یکی از اصلی‌ترین موارد هدر رفت سوخت دانست.

در پایان دلاویز دو راه کار را برای کنترل مصرف افسارگسیخته بحث فرهنگ سازی و اجرای قوانین و مقررات دانست که البته تجربه نشان می‌دهد سرمایه گذاری در بخش فرهنگ سازی بیش از سایر حوزه‌ها پاسخگو بوده است.در این میان مدیر عامل شرکت بهینه سازی اظهار داشت آخرین آمارها براساس ترازنامه انرژی کشور حاکی ازبی نظمی شدید و مصرف بی رویه در سه حوزه خانگی ، صنعت و حمل و نقل است.این آمارها به ترتیب عبارتند از:396 میلیون بشکه نفت خام در حوزه خانگی، 331 میلیون بشکه نفت خام در حوزه صنعت و 319 میلیون در حوزه حمل و نقل. به زبان ساده‌تر سالانه بالغ بر 1میلیارد بشکه نفت خام در این سه حوزه دود می‌کنیم.

 این درحالی است که سرانه مالکیت خودرو در ایران به ازاری هر  یک هزار  نفر 200 خودور است که این آمار در آمریکا  به ازای هر یک هزار نفر 800 خودرو است.نکته دیگر اینکه باتوجه به وضعیت نامناسب کیفیت خودروهای داخلی میانگین مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر 7.8 دهم لیتر است اما این ارقام دراروپا به ازای هر 100کیلومتر 5.5 لیتر است.

دلاویز با اعلام این ارقام بحث فرهنگ سازی را از الویت‌های بهینه سازی دانست که یکی از اقدامات اخیر این شرکت برگزاری جشنواره دانش آموزی بهسو، در سراسر استان‌های کشور و درمقطع متوسطه با دربرگرفتن شش میلیون دانش آموز است. گفتنی است این جشنواره از ابتدای بهمن ماه تا 22 آن ماه پذیرای ارسال آثار در زمینه نقاشی، عکاسی و داستان نویسی با موضوع مصرف صحیح انرژی است.