۰ نفر

در ادامه بارش‌های زمستانی؛

افزایش چشمگیر بارش­‌های دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته/ رودخانه‌­های بلوچستان، درانتظار باران

۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 329929
افزایش چشمگیر بارش­‌های دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته/ رودخانه‌­های بلوچستان، درانتظار باران

بارش باران در حوزه­های آبریز کشور در دی ماه جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، بارندگی در نیمه شمالی با روند کاهشی و در نیمه جنوبی با روند افزایشی روبرو بوده است.

اقتصادآنلاین-محمدی؛ وضعیت بارش در دی ماه نشان می­دهد میزان ریزش­‌های جوی در حوزه­‌های آبریز اصلی افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است. طبق گزارش منتشر شده از سوی وزارت نیرو، کل بارش 6 حوزه آبریز با رشد 73.8 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از 7میلی­متر به 26.8 میلی­متر رسیده است.

افزایش چشمگیر بارش در نیمه جنوبی

از بین 6 حوزه­ آبریز اصلی، خلیج فارس و دریای عمان با افزایش چشمگیر 84.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیشترین و دریای خزر با رشد 14.6 درصدی، کمترین میزان بارندگی دی ماه را ثبت کرده اند.

رودخانه­‌های بلوچستان در انتظار بارش

در زیرحوزه­های آبریزها، وضعیت به گونه متفاوتی رقم خورده است. در خلیج فارس و دریای عمان با حرکت از جنوب غربی به سمت جنوب شرقی، با کاهش بارش در زیرحوزه­ها مواجه شدیم، به طوری که در رودخانه­های بلوچستان مانند سال قبل، هیچ بارشی در دی­ماه ثبت نشد. 

حرکت نیمه شمالی، به سمت کم­‌بارشی

در نیمه شمالی، با افت چشمگیر بارندگی در رودخانه­های بین سفیدرود و هراز، زنگ خطر خشکسالی دوره آبی زمستان، به صدا درآمد. در این حوزه میزان بارش از 55.9 میلی­متر در دی ماه سال گذشته به 29.9 میلی­متر در دی ماه جاری تقلیل پیدا کرده است. حوزه­های ارس، مرداب انزلی و تالش، هراز و قره سو و حوزه قره سو و گرگان نیز با کاهش بارندگی مواجه بودند. بارش تنها در اترک و سفید رود بزرگ روند مثبتی داشته است.

کاهش بارش در هامون و جازموریان، گاوخونی و دریاچه نمک پرآب

اما بارندگی در فلات مرکزی ایران نیز روند خوبی را ثبت کرده است و گاوخونی و دریاچه نمک با یک جهش بزرگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ماه پرآبی را سپری کردند. میزان بارش در گاوخونی از 11 به 62 و در دریاچه نمک از 8 به 38 میلی­متر رسیده است. از طرفی بارش در هامون وجازموریان روند کاهشی داشته و از 1.3 به 0.7 میلی­متر در دی ماه امسال نزول کرده است.

گفتنی است، آخرین سامانه بارشی  دی ماه 97 تا اوایل هفته آینده در کشور حاکم است.