۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تشدید گمانه‌زنی‌ها برای تمدید معافیت خرید نفت ایران/هراس آمریکا از جهش قیمت نفت پُررنگ‌تر شد

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 329645
تشدید گمانه‌زنی‌ها برای تمدید معافیت خرید نفت ایران/هراس آمریکا از جهش قیمت نفت پُررنگ‌تر شد

تردید ایالات متحده از تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران در حالی شکل گرفته که ترامپ همچنان از پرواز قیمت نفت هراسناک است. این در حالی است که در روزهای اخیر برایان هوک در نشست ابوظبی خبر از عدم تمدید معافیت های نفتی ایران داد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ این روزها رسانه های آمریکایی در حالی از احتمال تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران خبر می دهند که دولت آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت نفت پاسخ روشنی درباره تمدید یا عدم تمدید معافیت از تحریم نفت ایران نمی دهد.

اما گمانه زنی های کارشناسان می گوید ممکن است دولت ترامپ برای پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، معافیت‌ از تحریم نفت ایران را تمدید کند.

به نظر می رسد دولت آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت نفت می خواهد اجازه ادامه صادرات نفت ایران را بدهد. در گزارشی که شبکه سی‌ان‌بی‌سی منتشر کرده، آمده است که دولت ترامپ احتمالا فضایی را برای ادامه صادرات نفت ایران فراهم می‌کند،  هدف از این کار فراهم کردن شرایط لازم برای پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت در ادامه سال جاری میلادی است.

گمانه زنی ها پس از آن مطرح شد که برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران چند روز پیش در مصاحبه ای  خبری، از تأیید این نکته که کاخ سفید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را مستحکم‌تر اعمال خواهد کرد خودداری کرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص تمدید معافیت از تحریم نفتی ایران، اعلام کرد  فعلا نمی‌تواند به این پرسش پاسخی دهد.  

اظهارات برایان هوک نشان می دهد تصمیم دولت آمریکا تاحدودی به قیمت جهانی نفت خام در هنگام پایان مدت زمان معافیت‌های تحریمی هشت کشور (در اوایل ماه مِی) بستگی خواهد داشت. به همین دلیل از دادن پاسخ روشن به تمدید یا عدم تمدید معافیت از تحریم نفت ایران سرباز می زند.  

دولت ترامپ بمنظور جلوگیری از افزایش جهانی قیمت نفت، پس از آغاز تحریم های نفتی ایران در ماه دسامبر، به هشت کشور ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان به مدت شش ماه معافیت تحریمی داده و این کشورها تا ماه می می توانند خریدار نفت ایران باشند.