۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سرانجام مجتمع پتروشیمی گلستان چه می‌شود؟/ دولت به تعهد خود پایبند خواهد بود

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 329608
سرانجام مجتمع پتروشیمی گلستان چه می‌شود؟/ دولت به تعهد خود پایبند خواهد بود

مجتمع پتروشیمی گلستان بعد از گذشت حدود 12 سال هنوز هم با مسائل و مشکلاتی رو به رو است ودر سفر رییس جمهور به استان گلستان نیز مورد توجه حسن روحانی قرار گرفت.

اقتصاد آنلاین-عبدالله محمدی؛ ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان مصوبه هیات وزیران در سفر اول دولت نهم به استان گلستان در سال ۸۴ بود. آذر سال ۸۵ کلنگ این مجتمع پتروشیمی با حضور مسئولان عالی وقت وزارت نفت به زمین خورد. بیش از ۹۴ هزار سهام دار گلستانی و غیرگلستانی در طرح پتروشیمی گلستان سرمایه گذاری کردند. حضور پرتعداد سهام داران و سرمایه گذاران خرد در این طرح نشان از آن بود که آن‌ها به حرف‌ها و وعده‌های دولت‌مردان وقت اعتماد کرده و داشته های مالی خود را در این طرح سرمایه گذاری کرده اند اما پس از حدود ۱۲ سال اکنون این مجموعه نا تمام دچار چالش ومشکلاتی عدیده ایست و هنوز اجرایی نشده است.

شرکت پتروشیمی گلستان در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار در حد فاصل ۳۰ کیلومتری شهرستان گرگان ، جاده اینچه برون، واقع شده است.ظرفیت تولید سالیانه 1073 هزار تن اوره و 677 هزار تن آمونیاک در این طرح پیش بینی شده است.  در این طرح بخش عمده‌ای از آمونیاک تولیدی برای تولید اوره در داخل مجتمع مصرف شده و 74 هزار تن به صورت مازاد برای عرضه مستقیم به بازار در نظر گرفته شده است.

اما پس از گذشت نزدیک به 12 سال این مجتمع با مشکلات و چالش‌هایی از قبیل:

طولانی شدن زمان پروژه، طراحی محصول ، تکنولوژی مناسب، عدم پاسخگویی دقیق هیئت مدیره به مردم و سرمایه گذاران، عدم توجیه اقتصادی، فنی و مالی طرح

به طوری که بازار هدف بایستی مورد نظر باشد، مواجه شده است. در این بین  یکی از چالش‌های اصلی این طرح  تامین مالی پروژه با توجه به نوسان های متعدد نرخ ارز در سالهای گذشته است این مشکلات تا آنجا پیش رفت که طرح پتروشیمی گلستان محیطی ناامن برای سرمایه گذاری و ناراحتی و اعتراضات  بسیاری را در پی داشته است.

در سفر اخیر هیئت دولت به استان گلستان یکی از موضوعات مورد بحث همین مسئله مجتمع پتروشیمی گستان وچالش ‌های آن بود. به نوبه ای که حسن روحانی رئیس جمهور در خصوص پتروشیمی گلستان توصیه و دستوراتی را در شورای اداری استان صادر کرد و عنوان داشت : تولید اوره ما، در کشور بسیار بالاست و توصیه ما به مجریان این طرح تغییر فرآیند و محصول است  اما با این حال اگر این پتروشیمی بخواهد تولید اوره کند باید مشتری‌شان را پیدا کنند، اما اگر بخواهند تولید خود را تغییر دهند و به سمت محصولی سوق پیدا کنند که مشتری بیشتری داشته باشد ما  در دولت آمادگی داریم تا از آن‌ها حمایت کنیم.  

رئیس جمهور همچنین گفت: جلسه ای در تهران با حضور وزرا مرتبط و استاندار گلستان برگزار شد، وزیر نفت صراحتا اعلام کرد که دولت به تعهد خود در قبال این مجتمع پایبند خواهد بود و  خوراک گاز مورد نیاز را به آن‌ها خواهیم رساند.

در پایان وی عنوان کرد: اینکه پتروشیمی گلستان چگونه می‌تواند محصول دیگری تولید و چگونه می‌تواند روپای خود بایستد، به  تصمیم گیران و سهامداران بستگی خواهد داشت. اما دولت به مقداری که مسئولیت دارد اقدامات لازم را انجام خواهد داد. در نهایت تصمیم سهامداران ملاک اصلی خواهد بود.