۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

مقصر اصلی آلودگی‌های نفتی جنوب تهران/خطوط لوله و مخابرات نفت پاسخگو نیست

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۲۰
کد خبر: 329413
مقصر اصلی آلودگی‌های نفتی جنوب تهران/خطوط لوله و مخابرات نفت پاسخگو نیست

پس از بررسی‌های فراوان در خصوص آلودگی‌های نفتی مناطق جنوبی تهران، به گفته دادستانی شهر ری مقصران اصلی این آلودگی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت و پخش فرآورده‌های نفتی هستند. اما همچون رویه‌های قبلی روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از پذیرش این موضوع امتناع کرده و پاسخگو نبود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ آلودگی نفتی جنوب تهران که چندین سال است گریبان ساکنین این مناطق را گرفته به نظر می رسد به دلیل سهل انگاری مسولین ذیربط عزم جدی برای اصلاح این وضعیت نیست. در این بین مدت ها است دادستانی شهر ری به این مسئله ورود کرده و نتیجه تحقیقات نشان می دهد مقصران اصلی نشت نفت در جنوب تهران تاسیسات نفت واقع در باقرشهر، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، خطوط لوله و مخابرات، پالایشگاه تهران، منطقه سه گازرسانی کشور، شرکت بهران و ایرانول است.

پیگیری های اقتصادآنلاین از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت همچون گذشته به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی و عدم پاسخگویی روابط عمومی این شرکت به نتیجه نرسید.

اما در مصاحبه با مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران، این مسئول به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:" از آنجاکه خطوط انتقال فرآورده در محیط پالایشگاه از روی زمین عبور می کند، لذا هرگونه نشتی قابل تشخیص و پیگیری است. اما در خارج از محیط پالایشگاه خطوط لوله از زیرزمین عبور می کنند که نشتی این خطوط به وضوح قابل تشخیص نیست."

از آنجاکه مسولیت خطوط بیرون از پالایشگاه و سایر شرکت ها بر عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات ملی نفت است، هرگونه نشتی و خرابی در این خصوص نیز به این شرکت باز میگردد. در این بین اما عدم پیگیری و نظارت این مجموعه سبب نشت نفت به محیط اطراف و ایجاد دردسرهای فرآوان برای ساکنین جنوب تهران شده است. 

هفته گذشته نیز اقدام سارقین برای انشعاب گیری از شیر فلکه انتقال فرآورده از جنوب تهران به استان مازندران سبب نشت میزان زیادی مواد نفتی به محیط شد که در آن روز نیز مسولین خطوط لوله و مخابرات حاضر به پاسخگویی و شفاف سازی از علت حادثه نشدند. همین امر سبب سردرگمی و انتشار شایعات فراوان در فضای رسانه ها شد. اکنون نیز که زمان پیگیری و پاسخگویی مسولین ذیربط این شرکت است، از شفاف سازی در این خصوص طفره می روند و صرفا به اطلاعیه ای که بعد از یک هفته در سایت شانا منتشر شده است استناد می کنند و حاضر به پاسخ گویی صحیح نیستند.