۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پتروشیمی بیستون عامل اصلی کمبود مواد اولیه شوینده/ پتروشیمی‌ها در خلاء نظارتی شرکت ملی پتروشیمی با نرخ بَنزَن بازی می‌کنند

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 329332
پتروشیمی بیستون عامل اصلی کمبود مواد اولیه شوینده/ پتروشیمی‌ها در خلاء نظارتی شرکت ملی پتروشیمی با نرخ بَنزَن بازی می‌کنند

با واگذاری نافرجام و پر ابهام شرکت پتروشیمی بیستون به بخش خصوصی و همچنین سوء مدیریت این مجموعه، این مجتمع از عرضه LAB در بازار داخلی خودداری کرده و این امر سبب کمبود مواد اولیه شوینده‌ها و همچنین فشار بر سایر مجموعه‌های تولیدی هم‌ارز این پتروشیمی شده است. از سوی دیگر نبود نظارت کافی بر نرخ‌گذاری محصولات شرکت‌های پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی سبب شده تا مجتمع هایی نظیر پتروشیمی بندر امام روزانه نرخ بنزن را افزایش دهند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در نشست خبری روز گذشته مدیران شرکت شیمیایی ایران به بررسی دلالیل کمبود عرضه مواد اولیه شوینده در کشور پرداخته شد. رحیمی مدیرعامل شرکت مواد شیمیایی ایران با بیان این موضوع که شرکت پتروشیمی بیستون در ماه‌های اخیر از عرضه LAB در بازار امتناع کرده است، گفت: با توجه به کمبود پیش آمده در این محصول تلاش کردیم تا با کاستن از میزان LAB صادراتی، نیاز داخلی را در حد توان برطرف کنیم.

گفتنی است پتروشیمی بیستون به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده آلکیل بنزن خطی و آلکیلات سنگین از ظرفیت تولید سالانه حدود ۵۶ هزار تن محصول برخوردار بوده که محصولات تولیدی این مجتمع پتروشیمی خوراک مورد نیاز صنایع تولیدکننده مواد شوینده، بهداشتی، روغن‌های صنعتی و ... را تامین می‌کند که اخیرا به دلیل سوء مدیریت و عدم تامین خوراک مناسب که نفت سفید است، تولید آلکیل بنزن خطی در این پتروشیمی متوقف شده است.

از سویی دیگر اما رحیمی با اشاره به موقعیت قرارگیری شرکت شیمیایی ایران در حوالی پالایشگاه اصفهان بیان کرد: خوراک اصلی ما نفت سفید کراس است که از پالایشگاه اصفهان تامین می شود و 13 درصد این خوراک برای تولید نرمال پارافین مازاد استفاده می شود و مابقی را مجددا به پالایشگاه بازمی گردانیم.

وی همچنین درخصوص ماده مصرفی اصلی بنزن و  ذخیره استراتژیک آن برای تولید LAB گفت: تا پیش از مشکلات بوجود آمده در پتروشیمی بوعلی، ما مشکلی برای تامین این ماده اصلی نداشتیم، اما در ابتدای سال جاری به دلیل سوء مدیریت و همچنین حادثه پتروشیمی بوعلی با مشکل کمبود بنزن مواجه شدیم.  اما در دوماه اخیر با رایزنی های انجام شده، ذخیره بنزن تامین شد و هم اکنون حدوده پنج هزار تن ذخیره بنزن در مجتمع وجود دارد که از این میزان روزانه حدود 100 تن مصرف بزن را پوشش می دهد.

اما مشکل اصلی در خصوص تامین خوراک بنزن واحدهای تولیدی همانند ما، نوسانات شدید قیمت این خوراک و اعمال افزایش قیمت های بی رویه از سوی پتروشیمی هایی نظیر بندر امام است که سبب می شود روزانه هزینه تولید محصول در واحدهای پایین دستی همچون شرکت شیمیایی ایران بالاتر برود. اما این در حالی است که ما نرخ فروش محصولات را افزایش نداده ایم.

در ادامه مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی ایران با بیان این موضوع که مهم ترین چالش حال حاضر صنایع پتروشیمی، خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده پایین است، گفت: طرح‌های توسعه ای در نظر گرفته شده برای تبدیل محصول با ارزش افزوده پایین به محصول با ارزش افزوده بالا تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد. یکی از این طرح ها تولید آلکیل بنزن خطی (LAB) از نرمال پارافین مازاد است. طرح دیگر نیز جایگزینی آلکیل اسیدی با کاتالیست جامد خواهد بود که در حال حاضر این طرح به صورت EPC در حال انجام است که البته به دلیل خروج ناگهانی شرکت UOP آمریکایی تا حدی اجرایی شدن پروژه به تعویق افتاده است که با اتکا به توان داخل این خلا را جبران کرده ایم.

 پیش بینی می شود این طرح در صورت تامین هزینه های باقی مانده تا 30 ماه دیگر بطور کامل به بهره برداری برسد که در این حالت کل نرمال پارافین مازاد به آلکیل بنزن خطی که به مراتب محصول با ارزش افزوده بالاتری است، تبدیل می شود. وی در این باره افزود: هم اکنون ظرفیت تولید LAB در این مجتمع بالغ بر 120 هزار تن است که با راه اندازی طرح جدید بیش از 100 هزار تن به ظرفیت تولید LAB مجموعه افزوده می شود.

صنایع شیمیایی ایران