۰ نفر

صادرات نفت ایران به 800هزار بشکه کاهش می‌یابد

۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۸
کد خبر: 329080
صادرات نفت ایران به 800هزار بشکه کاهش می‌یابد

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد و مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران اعلام کرد صادرات نفت این کشور از 2.5 میلیون به 700 تا 800 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آناتولی ، دکتر وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد و مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه کشورش گفت: صادرات نفت ایران در سال آینده بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و از 2.5 میلیون بشکه نفت در روز که طی شش ماهه نخست سال جاری فروش داشتیم به 700 تا 800 هزار بشکه خواهد رسید.

وی که دور نخست ریاست جمهوری حسن روحانی مشاور اقتصادی وزیر دادگستری ایران نیز بوده است در گفتگوی خود با وبسایت «فرارو» همچنین اظهار داشت:

«از طرف دیگر قیمت نفت روند افزایش تدریجی پیدا خواهد کرد و در محدود 50 تا 60 دلار نوسان خواهد داشت. در این میان طی ماه‌های پیش‌رو خط فقر متاسفانه تشدید خواهد شد و ضریب جینی در ماه‌های پایانی سال 97 به 42/0 خواهد رسید.

این روند افزایشی در سال 98 هم ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین نابرابری در شرایط بسیار بدی قرار خواهد گرفت و توزیع درآمد و ثروت بسیار ناعادلانه‌ خواهد شد و این بر شکاف طبقاتی در جامعه می‌افزاید.

کسری بودجه سال آینده ما به حدود 150 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و این افزایش کسری بودجه فشار مضاعفی را بر طرح‌های تملک سرمایه‌ای و پروژه‌های عمرانی دولت وارد خواهد کرد.

در سال آینده ما یک رکود هم از کانال کاهش بودجه دولت و کسری بالای بودجه خواهیم داشت. این در حالی است که دولت با افزایش پایه‌های مالیاتی هم موافقت نکرد و اگر این اتفاق رخ می‌داد، امکان کاهش این کسری بودجه بسیار زیاد بود.»

وحید شقاقی شهری که قبلا مشاور برنامه‌ریزی راهبردی مناطق آزاد در حوزه تجارت و اقتصاد ایران هم بوده است با اشاره به ادامه روند افزایشی نرخ دلار در مقابل تومان همچنین تصریح کرد:

«اگر الان دولت تحولی در سیاست‌های خود ایجاد نکند و یک هدفگذاری مشخص انجام ندهد، قطعا در سال 98 ما دوباره شاهد تلاطمات بسیاری در بازار ارز خواهیم بود.

متاسفانه رکود بسیار شدیدی در انتظار اقتصاد ایران است و بخش زیادی از بنگاه‌های تولیدی ما یا تعطیل و یا به به حالت نیمه تعطیل در خواهند آمد.

با توجه به اینکه ما در بخش سیاست خارجی بسیار منفعل عمل می‌کنیم، شواهد حاکی از آن است که ما در سال آینده با تشدید تراز تجاری هم مواجه خواهیم شد و به احتمال زیاد بالغ بر 30 میلیارد دلار کسری تجاری غیرنفتی خواهیم داشت.

ضمن اینکه واردات ما از 55 میلیارد دلار در سال 96 و 97 به محدوده 45 میلیارد دلار کاهش پیدا خواهد کرد و وضعیت واردات غیررسمی هم به همین شکل خواهد بود و میزان مسافرت‌های خارجی ما هم کم خواهد شد.

واقعیت این است که تمام حاکمیت درک درستی از شدت تحریم‌ها ندارند و تقریبا ما در یک اقتصاد رها شده قرار گرفتیم. علاوه بر این هیچ برنامه مشخص و کاربردی برای مقابله با تحریم‌ها هم نداریم و عملکرد‌ها بسیار کند انجام می‌شوند و متاسفانه هنوز هم حاضر به اتخاذ تصمیمات سخت و شفافیت در اقتصاد نیستیم.»