۰ نفر

چرا از ظرفیت ۱۰۰میلیون دلاری توسعه مکران استفاده‌‎ نشد

۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 328870
چرا از ظرفیت ۱۰۰میلیون دلاری توسعه مکران استفاده‌‎ نشد

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی برای توسعه سواحل مکران در لایحه بودجه ردیفی یکصد میلیون دلاری در سال ۹۷ پیش‌بینی کرد، گفت: متأسفانه از این ظرفیت مناسب قانونی استفاده‌های لازم صورت نگرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، احمد مرادی اظهار کرد: با وجود تأکیدات ویژه‌ای که مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران داشته‎اند اما اقدامات ویژه‌ای در سال 97 برای توسعه این منطقه استراتژیک صورت نگرفته است و  دستگاه‌ها فعالیت‌های لازم در این حوزه را نداشتند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس برای توسعه سواحل مکران در قانون بودجه سال 97 مبلغ یکصد میلیون دلار را در نظر گرفت، افزود: حتی از این ظرفیت قانونی برای توسعه این منطقه نیز به خوبی استفاده نشده و آثاری از توسعه این ردیف اعتباری در پنج شهرستان میناب، جاسک و سیریک در استان هرمزگان و کنارک و چابهار در استان سیستان و بلوچستان دیده نمی‌‎شود.

وی تأکید کرد: فرصت‌های کم نظیری در این منطقه برای توسعه وجود دارد که بخش مهمی از آن در حوزه اقدامات وزارت نفت است که البته در این حوزه باید اذعان کرد وزارت نفت بیش از سایر دستگاه‌‎ها و وزارتخانه‎‌ها به ویژه در حوزه استفاده از ظرفیت‌های نفتی مکران فعال بوده است.

مرادی ادامه داد: در سایر حوزه‌های اقتصادی با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان از محروم‌ترین مناطق کشور هستند، نیاز به توجه ویژه دارند و باید دستگاهی خاص متولی توسعه سواحل مکران را به عهده گیرد که البته در این زمینه نیز مصوبه مجلس معطل مانده است.

سرنوشت مبهم تشکیل سازمان سواحل مکران

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در همین زمینه دولت در اوایل کار مجلس دهم، لایحه‎ای برای تشکیل سازمان سواحل مکران به مجلس ارائه داد که مقرر شد این سازمان صرفا به توسعه مکران بپردازد به طوریکه  بنا به مصوبه مجلس این سازمان که در محدوده شهرستان‌های میناب، سیریک و جاسک هرمزگان و چابهار و کنارک سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود تمام وظایف و اختیارات دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌ها و مؤسسات عمومی به‌غیراز دفاعی- امنیتی، قضایی و امور خارجه و همچنین تمام دارایی‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی اعم از منقول و غیرمنقول و تمام طرح‌ها و پروژ‌ه‌ها (در حال بهره‌برداری یا اجرا) در منطقه سواحل مکران را بر عهده می‌گیرد.

وی یادآور شد: در حالی سازمان توسعه سواحل مکران از شهریورماه ۹۶ در دولت آغاز شده و تاکنون به نتیجه نرسیده است که مقام معظم رهبری بارها بر توسعه این منطقه تأکید داشتند ولی به نظر می‎رسد این سازمان هنوز به ریاست معاون رئیس جمهور اقدام خاصی در این زمینه صورت نداده است.

مهمترین پروژه‌های در دست اقدام در سواحل مکران چیست؟

مرادی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر مهم‎ترین پروژه‌های در دست اقدام برای توسعه مکران چه پروژه‌ای است، اظهار کرد: در حال حاضر توسعه سواحل مکران به کندی صورت می‌گیرد. در بین پروژه‌های در دست اقدام، کار ساخت زیرساخت‌های از جمله مسئله انتقال آب از سد جگین به جاسک یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها است که مراحل پایانی خود را طی می‌کند. افزون بر این پروژه‌های راه‌های مواصلاتی در منطقه نیز وضعیت خوبی ندارد که وزارت راه و شهرسازی باید با سرعت بیشتری به پروژه‌های منطقه رسیدگی کند.

این نماینده مردم در مجلس افزود: همچنین اخیراً پایانه‌‎ای فرودگاهی با استفاده از ظرفیت نیروی دریایی ارتش نیز راه اندازی شده که کار ساخت این پایانه پروازی نیز به پایان رسیده تا برخی پروازها از جاسک صورت گیرد. همچنین بزرگترین پایانه تجاری دریایی نیز در چابهار زیر نظر منطقه آزاد در حال بهره برداری است که این موارد مهم‌‎ترین اقدامات دولت طی سال‌های اخیر در منطقه بوده است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر سرعت بخشیدن بر انجام پروژه‌های اقتصادی در حوزه سواحل مکران، افزود: توسعه مکران باید با تشکیلات سازمانی سرعت بگیرد تا بتوان شاهد تحولی اقتصادی در کشور بود چرا که در صورت فراهم بودن زیرساخت‌‎ها در مسیر ترانزیتی سواحل مکران است که می‌توان به رونق تجارت در این منطقه امیدوار بود.