۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شرکت‌های هندی به خرید نفت ایران ادامه می دهند/ بازگشت مبهم پالایشگران ژاپنی‌

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 327630
شرکت‌های هندی به خرید نفت ایران ادامه می دهند/ بازگشت مبهم پالایشگران ژاپنی‌

هند و ژاپن قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مشتریان ثابت نفت ایران بودند که پس از شروع مجدد این تحریم های یک جانبه با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده و خرید آنها بعضاً متوقف شد.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛ پس از خروج ایالات متحده از برجام و شروع دور دوم تحریم‌ها، هشت کشور، از جمله  ژاپن و هند ظرف مدت شش ماه به طور موقت از تحریم نفتی ایران معاف شدند.

هند که از خریداران عمده نفت ایران است، تحت تاثیرفشارهای ایالات متحده مجبور به کاهش خرید شد. اما هندی‌ها به محض دریافت معافیت از سوی واشنگتن مجدد مبادلات خود را از سرگرفتند و درنظر دارند به خرید نفت از ایران ادامه دهند. بسیاری از کارشناسان هندی، ایجاد شرکت‌های کوچک ایالتی ومعامله با روپیه را از راه‌کار‌های حل این معضل می‌دانند.

امروز منابع آگاه این کشور اعلام کردند که دو شرکت بهارات و هندوستان پترولیوم هر کدام در ماه فوریه یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کنند.

شرکت ملی نفت هند درماه جاری میلادی اقدام به خرید 5 میلیون بشکه نفت از ایران کرد و در ماه فوریه هم همین مقدار خواهد خرید.

با این حساب ، پس از توقف سه ماهه  و در صورت شروع خرید این شرکت ها فروش نفت ایران به هند ،تا 9 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

مبادلات نفتی و تجاری دو کشور ایران و هند از جمله موضوعات سفر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به دهلی نو عنوان شده است.

بازگشت مبهم پالایشگران ژاپنی‌؛

کشور دیگری که توانسته معافیت موقتی را از ایالات متحده جهت ادامه همکاری نفتی با ایران دریافت کند ژاپن است.  از آنجایی که این کشور سیاست‌های خارجی خود را مطابق با اصول آمریکا پیش می‌برد، پس اعلام تحریم‌های مجدد نفتی،  آن‌ها سال گذشته میلادی رسما اعلام کردند، خرید نفت خود از ایران را متوقف خواهند کرد. در این میان نفت عربستان سعودی و امارات جایگزین مناسبی برای آنها می باشد. اخیرا چند شرکت نفتی ژاپن مانند( جی ایکس تی جی) اعلام کرده‌ که قصد خرید نفت از ایران، تا پایان ماه ژانویه را دارد. اما اینکه پس از پایان معافیت تحریمی آمریکا به واردات نفت ادامه دهد یا نه، هنوز مشخص نیست.