۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

بازی غول‌های نفتی به نفع افزایش قیمت‌ها/ نفت آمریکا در آستانه کانال ۵۰دلاری

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۴۱
کد خبر: 327523
بازی غول‌های نفتی به نفع افزایش قیمت‌ها/ نفت آمریکا در آستانه کانال ۵۰دلاری

منابع خبری از تصمیم عربستان مبنی بر کاهش شدید عرضه نفت خام تا سطح هفت میلیون بشکه در روز خبر می دهند. از این رو قیمت نفت در ادامه روند افزایشی خود در بازارهای جهانی، رشد مجدد یک درصدی را تجربه کرده است.

اقتصادآنلاین- محمدرضا پوراصغری؛ لحظاتی پیش یک مقام رسمی اوپک اعلام کرد که عربستان به امید قیمت بالاتر نفت،  صادرات نفت خام را به ۷.۱ میلیون بشکه در روز کاهش می دهد که این روند کاهشی را از ژانویه آغاز کرده است. وال استریت ژورنال مدعی شده آست که عربستان برای بازگشت قیمت نفت خام به سطوح ۸۰ دلاری در نظر دارد تولید خود را بطور چشمگیری کاهش دهد. این در حالی است طبق آخرین آمارها در ماه دسامبر عربستان ۴۰۰ بشکه بیشتر از ماه قبل تولید کرده است که همین موضوع یکی از دلایل افت قیمت نفت در ماه اخیر بود. پس از آن بود که این کشور بزرگ تولیدکننده نفت تصمیم به کاهش تولید گرفت.

با اعلام این خبر، بهای نفت در بازارهای جهانی با شیب بیشتری در مسیر صعودی قرار گرفتند. در این بین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت با رشد ۲.۴۶ درصدی (معادل یک دلار و ۱۵ سنت) به رقم ۴۹ دلار و ۱۴ سنت افزایش یافت. همچنین نفت برنت نیز با افزایش ۱.۸۶ درصدی (معادل یک دلار و شش سنت) به قیمت ۵۸ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید.

1

1

از سویی دیگر وزیر نفت عراق اعلام کرد، تولید نفت خام این کشور طی شش ماه آینده معادل ۴.۵۱میلیون بشکه در روز خواهد بود. این در حالی است که تولید نفت خام عراق در اکتبر ۲۰۱۸برابر با ۴.۶۵۳میلیون بشکه در روز گزارش شده است. عراق بر اسا س توافق صورت گرفته بین اوپک و کشورهای غیر اوپک مشارکت کننده در بیانیه همکاری در نوامبر ۲۰۱۸قصد دارد تولید نفت خام خود را ۱۴۱ هزار بشکه در روز نسبت به اکتبر ۲۰۱۸ کاهش دهد. علاوه بر این مطابق ارزیابی رویترز تولید نفت خام اوپک در دسامبر ۲۰۱۸نسبت به ماه نوامبر ۴۶۰ هزار بشکه در روزه کاهش یافته و به ۳۲.۶۸میلیون بشکه در روز رسیده است.

یکی دیگر از دلایل صعودی شدن قیمت ها افزایش واردات ترکیه است. مطابق گزارش پلاتس واردات نفت خام ترکیه در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت و دلیل اصلی این افزایش خرید بیشتر پالایشگران جدید در این کشور است. بر اساس ارزیابی های به عمل آمده، انتظار می رود خرید نفت خام ترکیه به دلیل راه اندازی پالایشگاه های جدید در این کشور۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که ایران و عراق حدود ۸۳ درصد از واردات نفت خام ترکیه را تأمین می کردند و در شرایط فعلی که آمریکا صادرات نفت خام ایران را تحریم کرده است ترکیه برای تأمین خوراک پالایشگاههای خود با مشکلاتی جدی مواجه شده است. عراق مهمترین کشوری است که می تواند در صورت کاهش احتمالی واردات نفت خام ترکیه از ایران، جایگزین شود ، اما به دلیل اختلاف میان ترکیه و منطقه کردستان عراق، این کشور خرید نفت خام خود از این منطق کاهش داده و به نظر نمی رسد ترکیه قصد داشته باشد امنیت انرژی خود را به این منطقه وابسته کند.