۰ نفر

وقت توقف مسابقه زیان‌بار مصرف بنزین رسیده است

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۲۰
کد خبر: 327480
وقت توقف مسابقه زیان‌بار مصرف بنزین رسیده است

حال که تولید بنزین در ایران به‌ رکورد ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده، وقت آن است که دولت، مجلس، خودروسازان و مردم، همه با هم مسابقه رشد همزمان مصرف با رشد تولید را متوقف کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، "تولید روزانه بنزین ایران به 105 میلیون لیتر در روز رسید" این خبری است که امروز دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش نفت ایران اعلام کرد. خبری که پیش از این نوید آن را معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وزیرنفت و حتی رئیس جمهوری داده بود.

این خبر به معنای عبور ایران از مرز خودکفایی است؛ به طوری‌که از امروز بسیار بیش از نیاز مصرف بنزین، تولید این فرآورده نفتی در کشور رقم می‌خورد و ایران می‌تواند علاوه بر تأمین پایدار نیاز روزانه داخلی بنزین، به زودی صادرکننده این فرآورده نفتی استراتژیک شود.

اما یک نگرانی مهم وجود دارد و آن، رشد افسارگسیخته مصرف بنزین در کشور است. رشدی که در میانه تابستان امسال آنقدر شدید شد که دولت ترجیح داد آمار مصرف بنزین را محرمانه کند.

طبق آمار موجود، مصرف بنزین در تابستان امسال به بیش از 120 میلیون لیتر در روز رسید و برای مدتهای متوالی این عدد بالای 90 میلیون لیتر در روز باقی ماند. حتی بعد از پایان سفرهای تابستانی و شروع فصل پاییز نیز برخلاف انتظار، آمار مصرف بنزین به وضعیت عادی بازنگشت و همچنان در مرز 90 میلیون لیتر در روز باقی ماند.

این مسئله چالشی عظیم برای دستاورد بزرگی است که رخ داد. در عرض یک سال اخیر، با بهره برداری از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سایه تلاش و همگرایی تحسین‌برانگیز فرزندان این مرز و بوم در تمامی بخش‌ها (دولت، سپاه، بخش خصوصی)، تولید بنزین کشور از 63 میلیون لیتر در روز به 105 میلیون لیتر در روز رسیده، اما در کنار آن، مصرف بنزین با رشدی غیرقابل قبول از حدود 70 تا 80 میلیون لیتر به حدود 90 میلیون لیتر و در برخی اوقات تا مرز 100 میلیون لیتر رسیده است. نکته قابل توجه این است که مصرف 70 تا 80 میلیون لیتری بنزین در سال 96 نیز ناشی از مصرف بی‌رویه این فرآورده نفتی در کشور بود و اگر بخواهیم میزان واقعی نیاز مصرفی کشور را اندازه‌گیری کنیم، این رقم کمتر از 60 میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

مصرف عجیب بنزین در ایران بیشتر ناشی از ارزان بودن این فرآورده نفتی نسبت به قیمت واقعی آن، فرهنگ نادرست استفاده از وسایل نقلیه شخصی که در نبود امکانات مناسب و زیرساخت‌های کافی در بخش حمل‌و‌نقل عمومی شکل گرفته و همچنین پرمصرف بودن خودروهای تولید داخل است.

حال که تولید بنزین در ایران به رقم غرورآمیز 105 میلیون لیتر در روز رسیده، وقت آن است که دولت، مجلس، خودروسازان و مردم، همه با هم مسابقه رشد همزمان مصرف با رشد تولید را متوقف کنند؛ چرا که از طرفی بتوانیم از ظرفیت‌های ایجاد شده بدون بروز مشکل، در جهت افزایش درآمدزایی ملی با صادرات بنزین در کنار تأمین بدون دغدغه نیاز داخلی بهره بگیریم و از سوی دیگر به این نکته توجه کنیم که با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تمامی پروژه‌های بزرگ افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور به بهره‌برداری رسیده و دیگر تا سالها نمی توانیم انتظار رشد اینچنینی در ارتقای ظرفیت تولید بنزین کشور داشته باشیم.

از اینرو، افزایش مصرف بنزین با رشد فعلی، خیلی زود ایرانِ خودکفا در تولید بنزین را به واردکننده بنزین تبدیل می‌کند، پس باید با توقف مسابقه رشد مصرف و تولید، جلوی این اتفاق را از همین امروز بگیریم.