۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سایه سنگین ناهماهنگی اوپک بر سر قیت نفت/ آیا 2018بازهم برای نفت تکرار می‌شود؟

۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 326494
سایه سنگین ناهماهنگی اوپک بر سر قیت نفت/ آیا 2018بازهم برای نفت تکرار می‌شود؟

معاملات نفت خام در بازارهای جهانی در حالی اولین روز کاری خود را در سال نو میلادی به پایان رساند که نوسانات نسبتا شدیدی را تجربه کرد. در این بین با ادامه نگرانی جهانی از عدم پایبندی کشورهای عضو اوپک به طرح کاهش تولید سبب شد تا تاثیر مثبت خبر افت تولید عربستان کم‌رنگ شده و قیمت‌ها مجددا سر به کاهش بگذارد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ آمار معاملات روز جاری بازارهای جهانی نفت، حاکی از تغییر روند قیمت ها از صعودی به نزولی دارد به نحوی که با وجود شروع دادوستدها در محدوده مثبت، اما اکنون شاهد عقب‌نشینی یک درصدی قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس هستیم. در این لحظه قیمت هر بشکه نفت برنت با عقب نشینی تقریبا یک درصدی (معادل 54 سنت) به پله 54 دلار و 37 سنت بازگشت.

نفت 11

همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس با تحمل افت بیشتر(1.8درصد کاهش) به رقم 45 دلار و 70 سنت رسید. این در حالی است که در ابتدای معاملات دوم ژانویه، قیمت نفت تحت تاثیر خبر کاهش تولید 320 هزار بشکه ای عربستان، رشد 2.5 درصدی را تجربه کرده بود.

نفت 11

معاملات نفت خام در حالی سال گذشته را به پایان رساند که بهای این کامودیتی در سال 2018 برای نخستین بار از سال 2015، کاهش چشمگیری پیدا کرد. نفت خام وست تگزاس در سال 2018 به طور کلی 25 درصد و نفت خام برنت در این سال در مجموع 20 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. این در حالی بود که در شروع سال 2018 میلادی و با ثبت روند افزایشی در روز نخست، تحلیل‌ها سالی پر سود و افزایشی را برای طلای سیاه پیش‌بینی می‌کرد.

در این بین به عقیده رئیس بانک جی پی مورگان،کند شدن رشد تقاضای نفت و ابهام درباره پایبندی اعضای اوپک به توافق جهانی کاهش تولید نفت از جمله عواملی هستند که می‌توانند قیمت نفت را پایین نگه دارند. جی پی مورگان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرده بود میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۷۳ دلار می‌رسد که از برآورد پیشین این بانک، یعنی ۸۳ دلار و ۵۰ سنت، کمتر بود. کاهش شیب تند رشد اقتصادی در چین و نوسان بازارهای سهام و ارز،سرمایه گذاران را نسبت به آینده قیمت نفت ناامید کرده است.

گفتنی است توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای، از روز گذشته آغاز شد. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با این توافق وجود دارد، اثرگذار نبودن آن در مقابل عوامل منفی بازار است زیرا پس از انجام این توافق، آن‌طور که انتظار می‌رفت، قیمت‌ها با رشد همراه نشدند. به همین علت، پس از وزرای نفت روسیه و امارات این بار وزیر نفت الجزایر به‌عنوان یکی از اعضای قدیمی اوپک، اعلام کرد: «اگر شرایط کاهش تولید بیشتری را بطلبد، برای انجام این کار اقدام خواهیم کرد.»

ازسویی دیگر روز گذشته سهیل المزروعی با رد دیدگاه‌های بدبینانه درباره توازن بازار نفت اعلام کرد: با اجرای توافق جهانی کاهش تولید نفت، این توازن در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی برقرار می‌شود. وی گفت: با آغاز سال نو (میلادی) همچنان به دستیابی توازن بازار در سه ماه نخست (۲۰۱۹) پس از توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای (اوپک)، خوش‌بین هستم؛ در همین مقطع از پارسال، دیدگاه‌های بدبینانه مشابهی را به یاد داریم که با آنها مخالف بودیم و همانطور که انتظار داشتیم، ۲۰۱۸ سال خوبی بود.