۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تشدید نگرانی‌ها از رکود اقتصادی، کریسمس نفت را سیاه کرد/ پیش‌بینی‌ها ازعرضه بیش از حد، به کاهش قیمت نفت دامن خواهد زد!

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 326375
تشدید نگرانی‌ها از رکود اقتصادی، کریسمس نفت را سیاه کرد/ پیش‌بینی‌ها ازعرضه بیش از حد، به کاهش قیمت نفت دامن خواهد زد!

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه، به علت پیش‌بینی‌ها از افزایش تولید اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها کاهش یافت و به بشکه‌ای 53 دلار رسید. البته نگرانی درباره رکود اقتصادی که باعث کاهش تقاضا شد در این افت قیمت بی تاثیر نبوده است. از طرفی تولید نفت روسیه در سال 2018، رکورد جدیدی را بعد از فروپاشی شوروی ثبت کرد و به رقم 11.6 میلیون بشکه در روز رسید.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ اطلاعات رسمی منتشر شده در اوایل هفته جاری نشان می‌دهد که خروجی نفت ایالات متحده در ماه اکتبربه یک رکورد جدید دست یافته ، این درحالی است که عراق نیز صادرات نفتی خود را در ماه دسامبر افزایش داده است.

به گزارش رویترز، نفت خام برنت با 72 سنت کاهش به 53.08 دلار، رسید. درحالی که قیمت نفت برنت در تاریخ 26 دسامبر، به 49.93 دلار که پایین ‌ترین میزان از ژوئیه 2017 بود رسیده است. نفت خام آمریکا نیز با 56 سنت کاهش به 44.85 دلار رسید.

استیون برونوک، کارگزار نفتی PVM با توجه به افزایش موجودی نفت درمیان اعضای غیراوپک و بیشتر شدن آن در آینده گفت: نشانه‌ها، دلگرم کننده نیست. روند نزولی کنونی در کوتاه مدت ادامه دارخواهد بود و این بدان معنی است که نفت در حال مبارزه برای برون رفت از جریان فعلی است.

قیمت نفت در 2018، برای اولین بار بعد از سال 2015، کاهش یافت

شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در زمینه نفت به صورت دسته جمعی بیان کردند که این کاهش نرخ پس از نگرانی خریداران از رکود اقتصاد جهانی رخ داده است.

خروجی نفت شیل نیز باعث شد تا آمریکا به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شود و بالاتر از عربستان سعودی و روسیه قرارگیرد. لازم به ذکر است که تولید نفت در هر سه کشور بالاترین رکورد خود را ثبت کرده است.

اما ترامپ که از کاهش قیمت نفت خوشحال است روز سه شنبه در توییترخود نوشت: " فکر می کنید این یک شانس است که قیمت گاز بسیار پایین و در حال سقوط است؟ کاهش قیمت گاز مانند یک تخفیف مالیاتی دیگر است!"

یکی از نگرانی ها ، افت تقاضا از سوی آسیا است که در حال حاضر بزرگترین تقاضا کننده نفت خام در دنیاست. افزایش احتمال رکود اقتصادی و عدم رشد پایدار در اقتصادهای آسیایی، افت شاخص های خرید در ماه دسامبرو کاهش فعالیت‌های تولیدی در این قاره بر کاهش قیمت نفت دامن زده است.

یک تحلیلگرحوزه اقتصاد بر این باور است که: "این برای تجار و سرمایه داران سخت است تا واقعیت رکود اقتصادی جهان را نادیده بگیرند."

افزایش تولید نفت، به‌ویژه توسط آمریکا نشانگر آن است که اوپک و متحدانش از جمله روسیه در سال 2019 برای حمایت از بازارنفت با چالش‌هایی روبرو خواهند بود. با این حال وزیر انرژی امارات ، در سخنان روز سه شنبه خود نسبت به تعادل بازار نفت در سه ماهه اول سال جدید میلادی ابراز امیدواری کرد.