۰ نفر

ایران ۴میلیارد دلار در بخش پالایشگاهی هند سرمایه‌گذاری می‌کند

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 326333
 ایران ۴میلیارد دلار در بخش پالایشگاهی هند سرمایه‌گذاری می‌کند

یک شرکت ایرانی ۲۷۵ میلیارد روپیه (چهار میلیارد دلار) در طرح توسعه پالایشگاهی شرکت چنای پترولیوم در جنوب هند سرمایه گذاری می کند.

به گزارش بلومبرگ، ایران در بحبوحه تحریم هایی که به صادرات نفتش ضربه زده حدود 15 میلیارد روپیه برای توسعه پالایشگاهی متعلق به شرکت چنای پترولیوم در جنوب هند سرمایه‌گذاری می‌کند .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، این شرکت دولتی در حال تقویت ظرفیت تاسیساتی تا 9 برابر برای پالایش 9 میلیون تن در سال است و شرکت نفتیران اینترترید 275 میلیارد روپیه (چهار میلیارد دلار) در طرح توسعه آن سرمایه گذاری کرده است. بقیه سرمایه گذاری از طریق وام و سهام خواهد بود که شامل سرمایه تازه از طرف موسس اصلی آن، شرکت ملی هند است .

در حالی که سرمایه‌گذاری نفتیران افزایش سرمایه چنای پترولیوم را راحت تر می کند، حضور ایران در هند را هم تضمین می‌کند. افزایش تقاضای سوخت، هند را تبدیل به بازاری با ارزش برای تولید کنندگان نفت در جهان کرده است. برای هند تهران همواره یک منبع قابل اطمینان و ارزان بوده است و دلیلی برای این که دهلی‌نو بتواند واشنگتن را برای اعطای معافیت از تحریم‌های محدود کننده تجارت با ایران متقاعد کند .

افزایش تقاضا در هند باعث شد شرکت رزنفت روسیه یک پالایشگاه خصوصی در 2017 به دست آورد، شرکت عربین اویل و شرکت ملی نفت ابوظبی هم سرمایه‌گذاری‌هایی در یک پالایشگاه انجام داده اند. هند در حال اضافه کردن ظرفیت برای تامین نیازهای سوخت خود است و انتظار می‌رود در دهه‌های آتی از تمام کشور های دیگر جلو بزند. نفتیران وابسته به شرکت ملی نفت ایران 15.4 درصد سهام چنای پترولیوم را در اختیار دارد، در حالی که سهم ایندین اویل 51.3 درصد است .

چنای پترولیم علاوه بر افزایش ظرفیت، در حال ساخت کارخانه های پتروشیمی با ظرفیت 475 هزار تن در سال است‌. کارخانه های جدید پالایش نفت خام کثیف تر و ارزان تر را امکان‌پذیر می‌سازند و محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید می کنند. هند در سال جاری برای اولین بار نفت خام سنگین بصره عراق را  وارد کرد و حالا منتظر محموله هایی از آمریکا است .

انتظار می‌رود این کارخانه‌های پتروشیمی تا ژوئن حاضر شوند .

چنای پترولیوم یک پالایشگاه بزرگتر را هم نزدیک شهر چنای با ظرفیت پالایش 10.5 میلیون تن نفت خام در سال یا حدود 210 هزار بشکه در روز مدیریت می کند .