۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پیشی گرفتن چین از آمریکا/ چین بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان در سال 2017، آمریکا را پشت سر گذاشت

۱۱ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 325991
پیشی گرفتن چین از آمریکا/ چین بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان در سال 2017، آمریکا را پشت سر گذاشت

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش آخرین روز سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد واردات نفت خام چین افزایش یافته است.

1

به گزارش خبرنگار بین الملل اقتصاد آنلاین، در این گزارش آمده است  کشور چین در سال 2017، با وارد کردن روزانه 8.4 میلیون بشکه نفت، از آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام پیشی گرفت. این رقم در ایالات متحده 7.9 میلیون بشکه در روز بوده است. چین در سال 2013 نیز به عنوان  بزرگترین واردکننده خالص مجموع نفت خام و سایر سوخت های مایع در جهان(واردات منهای صادرات) شناخته شد. ظرفیت پالایشگاهی جدید و موجودی ذخایر استراتژیک به همراه کاهش تولید داخلی نفت، عامل اصلی افزایش واردات نفت خام چین بوده است.

2

در سال 2017، چین 56 درصد از واردات نفتی خود را از کشورهای عضو اوپک تامین کرده است، که نسبت به اوج این میزان در سال 2012 (معادل 67 درصد) کاهش داشته است. بیش از سایر کشورها، روسیه و برزیل در این سالها، تبادلات نفتی خود را با چین به ترتیب از 9 درصد به 14 درصد و از 2درصد به 5 درصد افزایش داده اند.

روسیه در سال 2016، از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین منبع تامین نفت خام چین پیشی گرفت. این کشور در سال 2017، 1.2 میلیون بشکه نفت در روز به چین صادر کرد، در این سال عربستان سعودی روزانه 1 میلیون بشکه نفت به چین فرستاد. کشورهای اوپک و برخی کشورهای غیر اوپک، از جمله روسیه، توافق کردند تا در پایان سال 2018 تولید نفت خام را کاهش دهند که این اتفاق به سایر کشورها اجازه می دهد تا سهم بازار نفتی خود را در چین افزایش دهند.

3

عوامل متعددی در افزایش واردات نفت خام چین تاثیرگذارند. چین در سال 2016، بزرگترین کاهش تولید خانگی نفت خام و سایر محصولات مایع را در بین کشورهای غیراوپک داشته است و اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) تخمین زد است که چین در سال 2017 نیز، به عنوان دومین سال، بزرگترین کاهش تولیدات نفتی را در بین کشورهای غیراوپک به خود اختصاص داده است. کل تولید  چین در سال 2017 به میزان 4.8 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که نسبت به سال قبل آن (2016) نیز دو درصد کاهش داشته و پیش بینی EIA در سال 2018 این بود که در سالهای 2018 و 2019 نیز این کاهش تولید داخلی ادامه خواهد یافت.

در مقابل کاهش تولیدات داخلی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا تخمین زده است که چین بزرگترین کشور دنیا در مصرف نفت و فرآورده های مایع  در سال 2017 در نهمین سال متوالی بوده و با افزایش 0.4 میلیون بشکه در روز (3 درصد) مصرف این کشور به 13.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. تلاشهای چین در افزایش ذخایر نفت استراتژیک باعث شد واردات نفت خام آنها از مصرف خانگی شان پیشی بگیرد.

بعلاوه چین با کاهش محدودیت های واردات و صادرات، بخش پالایش خود را اصلاح کرده است. از اواسط سال 2015،  چین به پالایشگاه های مستقل در شمال شرقی این کشور، مجوز واردات نفت خام داده است.

همچنین واردات نفت خام چین به دلیل افزایش تولیدات پالایشگاهی و گسترش ظرفیت پالایشگاه ها افزایش یافته است. ظرفیت پالایشگاهی چین با اضافه شدن دو پالایشگاه جدید در نیمه دوم سال 2017، افزایش نیم میلیون بشکه ای در سال 2017 داشته و به 11.4 میلیون بشکه در روز رسیده است. پالایشگاه Anning در استان یانان، در سه ماهه سوم سال 2017، با ظرفیت 260هزار بشکه در روز فعالیت خود را آغاز کرد. پالایشگاه Huizhou، وابسته به پالایشگاه ملی نفت چین(CNOOC)، ظرفیت تولید روزانه خود را 200 هزار بشکه و واردات خود را از منابع مختلف در سه ماهه سوم و چهارم سال 2017 افزایش داد.

تداوم توسعه زیرساخت ها، احتمالا منجر به افزایش بیشتر واردات نفت خام چین خواهد شد. در ژانویه سال 2018، چین و روسیه شروع به گسترش خط لوله شرق سیبری- اقیانوس آرام (ESPO) کردند که این اتفاق ظرفیت تحویل را تقریبا 0.6 میلیون بشکه در روز افزایش داد. براساس گزارش های مطبوعاتی عرصه تجارت، تا پایان سال 2019، پالایشگاه های جدید با ظرفیت 1.4 میلیون بشکه در روز در چین توسعه خواهد یافت. با توجه به کاهش چشمگیر تولید نفت خام داخلی در چین، واردات  این کشور احتمالا طی دو سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

4