۰ نفر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

برندسازی سوخت صرفا ارائه نمایندگی به جایگاه‌داران است

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۹
کد خبر: 325872
برندسازی سوخت صرفا ارائه نمایندگی به جایگاه‌داران است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برندسازی سوخت صرفا ارائه نمایندگی به جایگاه‌دارن است، گفت: این طرح دولت صرفا نگرانی‌ها را کاهش خواهد داد و در زمینه توزیع و عرضه سوخت برند ایجاد نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، اسدالله قره‌خانی آلوستانی با اشاره به  مزایا و معایب طرح برندسازی جایگاه‌های مصرف سوخت ، گفت:  بخش عظیمی از جایگاه‌های سوخت خدمات مناسب و مکیفی را متناسب با خواست مشتریان ارائه نمی‌کنند و حتی کم‌فروشی، تقلب در کار و... هرچند همه‌گیر نیست اما به مراتب مشاهده می‌شود.

بستر برندسازی جایگاه‌های سوخت در ایران فراهم نیست

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط اجتماعی و بستر برندسازی جایگاه‌های سوخت در ایران فراهم نیست و با جایگاه‌های موجود نمی‌توان مقوله پیچیده‌ای به نام برندسازی را محقق کرد، ادامه داد: در جهان پیشرفته اکتشاف تا بهره‌برداری، فرآورش، انتقال و عرضه نفت به یک برند سپرده می‌شود و این مهم صرفا مختص عرضه سوخت نیست.  

به اعتقاد وی سپردن اکتشاف تا بهره‌برداری، فرآورش، انتقال و عرضه نفت به یک برند فواید و ویژگی‌های خاصی به دنبال دارد که منجر به پیشرفت، درآمدزایی، رونق و طی کردن مسیر درست می‌شود.

سپردن اکتشاف تا بهره‌برداری، فرآورش و عرضه نفت به یک برند چه فوایدی دارد؟

این نماینده مجلس توضیح داد: درصورتی که یک برند فرصت برداشت از مخزن یا میدان نفتی را داشته باشد کار اکتشافی نیز برای آن ارزان تمام می‌شود به همین دلیل پالایشگاهی را با تکنولوژی بالا ایجاد و جنس مرغوبی را تولید و سپس در جایگاه عرضه سوخت که تحت مدیریت خودش است با در نظر گرفتن پرسنل حرفه‌ای، سیستم‌های الکترونیکی مناسب عرضه می‌کند.

طی کردن مراحل درست برندسازی سوخت سبب می‌شود یک برند در قیمت‌گذاری اختیار داشته باشد

قره‌خانی ادامه داد: طی کردن مراحل فوق سبب می‌شود یک برند در قیمت‌گذاری سوخت اختیار داشته باشد نه آنکه تصمیم‌گیری‌ها صرفا برای چند سال کوتاه باشد و به جایگاه‌داران هر شهر و منطقه حکم شود صرفا از فلان پالایشگاه سوخت دریافت کنند حال باید پرسید این دیگر چه نوع برندسازی است که وزارت نفت در دستور کار خود قرار داده است؟!

ایجاد رقابت؛ علت موفقیت کشورهای موفق در زمینه برندسازی  

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشورهای موفق در زمینه برندسازی ابتدا ایجاد رقابت کرده‌اند، اضافه کرد: اگر بازار رقابت فعال باشد جایگاه‌داران می‌توانند از فروشنده‌هایی که جنس مرغوب‌تر و در عین حال ارزان و مناسب‌تری در اختیار دارند سوخت موردنظر خود را خریداری کرده و سپس با جایگاه‌داران دیگر وارد رغابت شوند.

وی توضیح داد: اگر منظور از برندسازی سوخت در ایران همچون موارد توضیح داده فوق باشد آنگاه می‌توان گفت؛ در مسیر درستی قدم برداشته‌ایم، اما اگر هدف صرفا کاهش تعداد جایگاه داران در ارتباط با انبار نفت دولت است نمی‌توان اسم این کار را برندسازی گذاشت، چراکه دولت به دنبال کاهش حجم ارتباط خود با جایگاه‌داران و کاهش دردسرهای خود است چراکه هیچ یک از نشانه‌های برندسازی در این طرح و تصمیم دیده نمی‌شود.

برندسازی سوخت مدنظر وزارت نفت صرفا ارائه نمایندگی به جایگاه‌دارن است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به اینکه برندسازی فوق صرفا ارائه نمایندگی به جایگاه‌دارن است و حتی ممکن است در ارائه این نمایندگی‌ها رابطه‌ها تاثیرگذار شوند، گفت: از آنجا که این اقدام با تعریف اصلی برندسازی منطبق نیست بعید است حتی نتایج سطحی از آن حاصل شود.

قره‌خانی معتقد است این طرح دولت صرفا نگرانی‌ها را کاهش خواهد داد و در  زمینه توزیع و عرضه سوخت برند ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: دولت لایحه‌ای دراین خصوص به مجلس ارائه نکرده است اما کمیسیون انرژی مجلس به‌دنبال اطلاع از این تصمیم دولت خود طرحی را برای ارتقاء و تکمیل آن در دست بررسی قرار داده است.