۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برنامه جلیقه زردها برای اعتراض در شب ژانویه/ پاریس همچنان صحنه درگیری‌هاست

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۳۳
کد خبر: 325642
برنامه جلیقه زردها برای اعتراض در شب ژانویه/ پاریس همچنان صحنه درگیری‌هاست

تظاهرات و راهپیمایی «جلیقه زردها» در پاریس و برخی نقاط فرانسه در اعتراض به برنامه‌های اصلاحات دولت امانوئل ماکرون، همچنان ادامه دارد. همچنین معترضان خواستار حضور تظاهرکنندگان در روز 31 دسامبر در خیابان های اصلی پاریس شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، امروز در حالی اعتراض جلیقه زردهای فرانسه وارد هفتمین هفته خود شد که  پلیس فرانسه در مناطقی از پاریس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. پلیس فرانسه در حالی جلیقه زردها را به دقت زیر نظر دارد که بنا به گزارش ها طی روزهای اخیر، از جمعیت معترضان فرانسوی و تعداد نیروهای پلیس به شدت کاسته شده است.

جنبش موسوم به جلیقه زردها از حدود هفت هفته پیش در اعتراض به برنامه افزایش مالیات بر سوخت آغاز شد و معترضان ضمن واکنش به سیاست دولت و افزایش هزینه های زندگی، خواستار افزایش قدرت خرید و نرخ دستمزدها شدند. همچنین امروز اخبار حاکی از آن است که باری دیگر دامنه اعتراضات جلیقه زردهای فرانسوی به هلند کشیده شد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان روز گذشته در هلند با پرتاب مواد آتش‌زا به سوی پلیس این کشور اقدام به برهم زدن نظم عمومی کردند. در این بین پلیس برای متفرق کردن جمعیت اقدام به دستگیری هشت تن از معترضان نمود. این درحالی است دفعات گذشته اعتراض تظاهرکنندگان بصورت مسالمت آمیز و به دور از خشونت برگزار شده بود.

به رغم وعده رئیس جمهوری فرانسه در تغییر مسیر اصلاحات اقتصادی خود، هنوز تعدادی از حامیان جنبش جلیقه زردها با ایجاد راه بندان در خیابان ها و سد معبر، به اعتراضات خود در نقاط مختلف فرانسه ادامه می دهند.

همچنین برگزارکنندگان تظاهرات خواستار حضور معترضان در روز ۳۱ دسامبر، یعنی در آستانه مراسم سال نوی میلادی، در خیابان‌های اصلی شهرها، از جمله شانزه‌لیزه شده‌اند.

گفتنی است «جلیقه زردها» ابتدا در اعتراض به افزایش مالیات سوخت تجمعاتی را برگزار کردند اما رفته رفته خواسته‌های آنان گسترش یافت تا جایی که خواستار کناره‌گیری امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، شدند. از این رو مکرون وعده داده که حداقل دستمزدها در فرانسه را افزایش خواهد داد و مالیات بازنشستگان نیز کاهش می‌یابد