۰ نفر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس؛

ابهام‌های "طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی"

۸ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳
کد خبر: 325238
ابهام‌های "طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی"

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه "طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی" اهداف و نواقصی دارد لذا باید با ادامه بررسی‌ها تحقق اهداف و رفع نواقص را ممکن کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، اسدالله قره‌خانی آلوستانی  با اشاره به اینکه شاه بیت "طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی" ارائه تنفس برای بازپرداخت خوراک یا میعانات خریداری شده به شرکت ملی گاز است، گفت: این تنفس به معنای آن است که سرمایه‌گذاران می‌توانند پول خوراک دریافت کرده را به مرور و طی چند سال پرداخت کنند.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در ادامه داد: در واقع می‌توان سرمایه در حال گردشی را از صندوق توسعه ملی در اختیار این سرمایه‌گذاران برای خرید خوراک قرار داد و اجازه داد به مرور در طول 10 تا 15 سال این سرمایه را بازپرداخت کنند.  

نحوه سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های میعانات گازی توسط مردم چگونه است؟  

وی در توضیح نحوه سرمایه‌گذاری در احداث و تکمیل پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام توسط مردم، بیان کرد: سرمایه‌گذاری در این مهم بدین گونه است که هر طرح یک مجری دارد و مابقی نیز سهام‌داران کوچک هستند.

دو مشکل طرح؛ مشخص نبودن چگونگی برداشت از صندوق توسعه ملی و نوع همکاری سهامداران خرد با اصلی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت‌خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی، سرمایه‌های بخش خصوصی مدنظر است نه دولتی، اظهارکرد: این طرح البته دو مشکل دارد، ابتدا اینکه چگونگی برداشت از صندوق توسعه ملی و سهم آن در این طرح مشخص نیست چراکه برداشت از صندوق نیازمند اذن مقام معظم رهبری و دو سوم رای نمایندگان مجلس است، همچنین برای چگونگی وضعیت و نوع همکاری سهام‌داران خرد با سهام‌دار اصلی فکری نشده است.

طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی دو هدف را دنبال می‌کند، نخست هدایت نقدینگی به سمت تولید و دیگری فعال کردن طرح‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حوزه نفت که موجب بی‌اثر شدن تحریم‌های نفتی در آینده خواهد شد

هدایت نقدینگی به سمت تولید و فعال کردن بنگاه‌های اقتصادی حوزه نفت، دو هدف اصلی طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی

این نماینده مجلس همچنین توضیح داد: طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی دو هدف را دنبال می‌کند، نخست هدایت نقدینگی به سمت تولید و دیگری فعال کردن طرح‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حوزه نفت که موجب بی‌اثر شدن تحریم‌های نفتی در آینده خواهد شد.

ارائه تنفس برای بازپرداخت پول خوراک؛ یکی از شیوه‌های فعال کردن بنگاه‌های اقتصادی

قره‌خانی درخصوص شیوه‌های فعال کردن طرح‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حوزه نفت، توضیح داد: ارائه تنفس چند سال برای بازپرداخت پول خوراک خریداری شده یکی از شیوه‌های  فعال کردن طرح‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حوزه نفت است .

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: برداشت از پالایشگاه‌ها حدود دو میلیون بشکه در سال تخمین زده است حال طبق "طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی" نباید سهم صندوق توسعه ملی از درآمد حاصل به صندوق واریز شود بلکه به این سهم به سرمایه‌گذاران پرداخت شود و آن‌ها طی 10 تا 12 سال این پول را بازپرداخت کنند.