۰ نفر

اوپک جدیدی در کار نیست

۷ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 325118
اوپک جدیدی در کار نیست

وزیر انرژی روسیه اظهار کرد که اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک به دلیل وجود واهمه از تحریم آمریکا، بعید است سازمان مشترک رسمی برای مدیریت بازار نفت ایجاد کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، الکساندر نواک گفت: به دلیل بوروکراسی اضافی و ریسک قرار گرفتن در معرض قانون پیشنهادی آمریکا که اوپک و متحدانش را با شکایت‌های ضد انحصارطلبی تحت پیگرد قرار خواهد داد، بعید است تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک سازمان مشترک رسمی ایجاد کنند.

اگرچه روسیه و اوپک در گذشته از ایده رسمی کردن همکاری‌شان در بازار نفت با تشکیل نوعی سازمان حمایت کرده بودند اما نواک گفت که این ایده اکنون کنار گذاشته شده است.

وی به خبرنگاران گفت: این تفاهم نظر وجود دارد که چنین سازمانی تشکیل نشود زیرا مستلزم طی مراحل اداری بیشتر شامل فاینانس است.

تنها روسیه نیست که نگران تصویب شدن قانون معروف به نوپک از سوی آمریکا است. این قانون راه را برای شکایت‌های ضدانحصارطلبی در آمریکا علیه اوپک و شرکت‌های نفت ملی هموار می‌کند.

به گفته تحلیلگران، قانون نوپک اخیرا مایه نگرانی عمده اعضای اوپک بوده است.

اشکالی از قانون ضدانحصارطلبی علیه اوپک در دوران روسای جمهوری قبلی آمریکا شامل جورج دبلیو بوش و باراک اوباما مورد بحث قرار گرفتند اما هر دو رییس جمهور تهدید کردند چنین قانونی را وتو خواهند کرد. اما دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی آمریکا در یک سال گذشته منتقد آشکار سیاست مدیریت بازار اوپک بوده است.

وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: تصور می‌کنم کشورهای غیراوپک با تشکیل چنین سازمانی موافقت نخواهند کرد زیرا نمی‌خواهند هدف تحریم قرار بگیرند.

با این حال نواک ادامه همکاری روسیه با اوپک و عربستان سعودی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این همکاری حتی بدون یک سازمان یا نهاد رسمی به هر شکلی ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش رویترز، وی درباره قیمت نفت گفت: حمایت‌گرایی فزاینده، جنگ‌های تجاری و غیرقابل پیش‌بینی بودن دولت آمریکا از جمله عوامل تاثیرگذار در نوسان قیمت جهانی نفت در دو سال گذشته بوده است.