۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلای سیاه صعودی شد/تغییر روند قیمت نفت با افزایش تنش در خاورمیانه/بازارها در انتظار انتشار گزارش ذخایر آمریکا

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 324751
طلای سیاه صعودی شد/تغییر روند قیمت نفت با افزایش تنش در خاورمیانه/بازارها در انتظار انتشار گزارش ذخایر آمریکا

با شروع تعطیلات کریسمس و نیمه تعطیل شدن بازارهای جهانی شاهد افت قیمت نفت بودیم که البته حمله موشکی اسرائیل به دمشق سبب تغییر جهت قیمت نفت شد. در این اما همچنان سایه نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش ریسک سیاسی در آمریکا بر سر قیمت نفت سنگینی می‌کند. از سویی دیگر فعالان حوزه نفت همچنان چشم‌‍انتظار انتشار گزارش ذخایر آمریکا در 28 دسامبر هستند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ امروز در حالی بازارهای جهانی معاملات نفت را گزارش کردند که قیمت‌ها حاکی از تداوم روند نزولی در آستانه سال نوی میلادی بود. در این بین از ابتدای معاملات قیمت نفت برنت با 11سنت کاهش ( معادل ۰.۲۲ درصد ) به ۵۰ دلار و ۳۶ سنت رسید اما با تشدید تنش ها در سوریه، در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت برنت با 1.12 درصد افزایش به 51 دلار و 43 سنت افزایش یافت. وست تگزاس نیز بنا به دلیل یاد شده با شدت بیشتری تا کنون افزایش یافته و با رشد 1.5 درصدی به رقم 43 دلار و 33 سنت رسید این در حالی است که نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز گذشته با 6.7 درصد کاهش به 42 دلار و 53 سنت یعنی پایین ترین رقم از ژوئن 2017 رسیده بود.

WhatsApp Image 2018-12-26 at 05.17.32

WhatsApp Image 2018-12-26 at 05.17.46

در این میان اما عوامل فشار بر روی قیمت نفت همچنان پا برجا بوده و خبر کاهش تولید اوپک از ابتدای سال نو میلادی نیز تا کنون نتوانسته از سرعت ریزش قیمت ها بکاهد. از مهمترین این عوامل تعطیلی دولت آمریکا به دلیل اختلاف ترامپ با فدرال رزو است که سبب پُررنگ‌تر شدن ریسک های سیاسی می شود. گفتنی است ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که اگر کنگره ۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک منابع مالی تخصیص ندهد، با عدم امضای لایحه بودجه، اجازه می‌دهد که دولت تعطیل شود. او قبلاً از امضای لایحه مصوب سنا که در آن بودجه‌ای برای ساخت دیوار در نظر گرفته نشده، خودداری کرد و از کنگره خواست لایحه تازه‌ای تصویب کند. همچنین با ادامه اختلاف نظر کنگره و دولت آمریکا درباره تامین بودجه دولت، بازار سهام آمریکا به روند نزولی خود ادامه داد. تحلیل گران بر این باورند که افزایش ریسک سیاسی در آمریکا می تواند سد محکمی در برابر رشد قیمت نفت باشد. البته به نظر می رسد بسیاری از مخالفت های ترامپ با فدرال رزرو تنها به دلیل باج خواهی بوده و چندان قابل اعتماد نیستند.

اما در حال حاضر نزدیک ترین خبری که می تواند قیمت نفت را تحت تاثیر قرار دهد، انتشار گزارش ذخایر نفتی آمریکا در روز 28 دسامبر است که اگر همانند گذشته میزان این ذخایر افزایش یابد باز هم باید شاهد ریزش بیشتر قیمت نفت در آستانه سال نوی میلادی باشیم.