۰ نفر

هند تمدید معافیتش را در خرید نفت از ایران دنبال می‌کند

۵ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 324719
هند تمدید معافیتش را در خرید نفت از ایران دنبال می‌کند

رئیس شرکت نفت هند، نفت ایران را دارای جایگاه ویژه‌ای در حفظ تعادل بازار جهانی برشمرده و تاکید کرده که کشورش با جدیت به دنبال تمدید معافیت خود از تحریم‌های یک جانبه آمریکا و ادامه خرید نفت از ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، روزنامه «هندو بیزینس» با درج این مطلب نوشته است که هند یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان نفت خام در جهان است و ایران نیز یکی از مهم‌ترین تأمین کنندگان نیاز نفتی هند به شمار می‌آید.
در ادامه این گزارش آمده است : در نوامبر سال جاری (آبان ماه) آمریکا سرانجام به اعطای معافیت به هشت کشور جهان از جمله هند برای ادامه واردات نفت از ایران به مدت شش ماه موافقت کرد و در این میان واشنگتن در حال بررسی ادامه معافیت هند در سال 2019 بعد از اتمام دوره شش ماه است.
سانجیو سینگ رئیس شرکت هند در پاسخ به راهبرد دهلی نو بعد از اتمام زمان تعیین شده برای ادامه واردات نفت از ایران گفت ، ما در حال مذاکره هستیم و امیدوار به ادامه معافیت هستیم اما با این وجود ما همچنان شش ماه برای ادامه واردات نفت از ایران وقت داریم.
در این میان برخی از ناظران اقتصادی بر این باورند که هند توانسته با مشمول کردن خود در معافیت از تحریم‌های غیر قانونی آمریکا و استفاده از مکانیسم پرداخت روپیه به جای دلار ، تبادلات خارجی خود را با ایران ادامه دهد.
از طرف دیگر ایران نیز به ‌خوبی با چنین رویه ای از تداوم صادرات و واردات با هند استقبال کرده و این کشور نیز می‌تواند به فروش نفت خود به هند ادامه دهد.
علاوه بر این، هند با ادامه خرید نفت از ایران در حفظ تعادل بازار می‌تواند بسیار توانمند باشد.
یکی از مقامات ارشد دولت هند در مصاحبه با ایندین تایمز گفت، هند به خرید نفتی خود از ایران در سال 2019 حتی با حجم کمتر نسبت به سال گذشته ادامه می‌دهد و ما امیدوار هستیم که امریکا در این میان با آزار و اذیت خود مانع این روند نگردد.
به گفته این مقام هندی، دولت دهلی نو بسیار نسبت به ادامه خرید نفت از ایران بعد از اتمام شش ماه دوره معافیت ، خوش بین است زیرا مقامات هندی در این مورد با آمریکایی‌ها مذاکرات فشرده ای داشته‌اند.
آمریکا به دلیل ترس از افزایش قیمت نفت جهانی با اعمال دور دوم تحریم‌های این کشور علیه مردم ایران، سرانجام مجبور به اعطای معافیت به هشت کشور جهان برای ادامه واردات نفتی از ایران به مدت 180 روز شد که از میان هشت کشور معاف شده ، پنج کشور در حوزه منطقه آسیا هستند و از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران نیز هستند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چند جانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم‌هایی که آمریکا یک‌جانبه علیه ملت ایران اعلام می‌کند، از مدت‌ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جایی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.