۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شیب سقوط نفت تندتر شد/ انتظار نفت 40دلاری در آستانه سال نو میلادی

۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 323280
شیب سقوط نفت تندتر شد/ انتظار نفت 40دلاری در آستانه سال نو میلادی

امروز درحالی قیمت نفت خام برنت بار دیگر به زیر 56 دلار نفوذ کرد که افزایش هراس سرمایه گذاران این صنعت در خصوص کاهش تقاضا در سال آینده میلادی و همچنین رشد تولید آمریکا از مهم ترین عوامل این سقوط بودند.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ امروز یکی از سردترین روزهای معاملاتی در بازارهای نفتی بود چراکه قیمت ها تحت تاثیر عوامل بازدارنده رشد، به زیر محدوده های حمایتی مهم خود نفوذ کردند. در این میان هر بشکه نفت وست تگزاس با کاهش 3.24 درصدی (معادل یک دلار و 56 سنت) به رقم 46 دلار و 61 سنت رسید. شیب سقوط در نفت برنت کمی تندتر بود وبا افت 3.5 درصدی (معادل یک دلار و 90 سنت) به سطح 55 دلار و 30 سنت در هربشکه کاهش یافت. این درحالی است که  قیمت نفت برنت روز گذشته از 59 دلار آغاز شده و تا پایان روز به 59 دلار و 21 سنت رسیده بود.

کارشناسان مهم ترین دلیل عقب نشینی قیمت ها درمعاملات بازارهای جهانی را نبود چشم انداز روشن از رشد تقاضا، ادامه روند افزایشی تولید در آمریکا  و همچنین انتشار اخبارنامساعد از رشد اقتصادجهانی در سال آینده می دانند.

در این بین گفتنی است شب گذشته بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش داد که این امر سبب تشدید ریزش شاخص سهام  در بازارهای مالی آسیایی وآمریکایی شد. این موضوع شاخص دلار را بیشتر تحت تاثیر قرار داد که سیگنال مناسبی برای رشد اقتصادی این کشور محسوب نمی شود. 

از سویی دیگر به نظر می رسد با افزایش فعالیت دکل های حفاری در آمریکا در روزهای آتی باید شاهد از دست رفتن حمایت قیمتی در محدوده 42 دلار باشیم. البته این افت موقتی خواهد بود و با آغاز روند کاهش تولید اوپک در ابتدای سال میلادی تا حدی جلوی افزایش بی رویه نفت گرفته خواهد  شد. 

امروز همچنین وزیر انرژی عربستان صعودی با ابراز نگرانی از کاهش قیمت ها در معاملات جهانی اعلام کرد احتمالا کاهش تولید در اوپک تمدید شود. قابل ذکر است که عربستان بودجه سال میلادی آینده را با نفت 80 دلاری در هر بشکه پیش بینی کرده است. از این رو کاهش قیمت نفت به حدوده 40 دلار می تواند تاثیرات جبران نشدنی را در بودجه عربستان بر جای گذارد.