۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

عاقبت دریاچه ارومیه در انتظار خزر/ دستور خشکاندن کاسپین صادر شد

۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 320607
عاقبت دریاچه ارومیه در انتظار خزر/ دستور خشکاندن کاسپین صادر شد

رئیس جمهور در سفر اخیر خود به سمنان قول مساعد تامین آب را در حالی به مردم این استان داد که آبرسانی قرار است از دریاچه خزر به استان سمنان صورت گیرد. در این بین اما بررسی ها نشان می دهد حال و روز این دریاچه در وضعی نیست که بتوان برای تامین آب استان سمنان روی آن حساب کرد و با اجرایی شدن طرح آبرسانی به استان سمنان عملا دریاچه خزر را وارد محدوده بحران زیست محیطی خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین استان سمنان از سال 84 منتظر اجرایی شدن طرح آبرسانی و تامین آب برای بخش کشاورزی است. این در حالی است که مصوبه هیات دولت که از سال 84 به تصویب رسده در سال 89 به وزارت نیرو ابلاغ شد اما تاکنون اقدام خاصی در این حوزه صورت نپذیرفته است.

گفتنی است قرار بود این طرح به‌ صورت 2 خط لوله به طول 160 کیلومتر از سواحل دریای کاسپین در مجاورت نیروگاه «نکا» آغاز شود و پس از عبور از شالیزارها و مناطق جنگلی در استان مازندران در مسیر خط لوله نکا- ری، امتداد و از منطقه «دوآب» وارد منطقه «خطیرکوه» در استان سمنان شود و درنهایت با عبور از تونل «چشمه روزبه» در حوالی شهر «شهمیرزاد» به 2 شاخه تبدیل ‌شود که یک خط لوله به سمت دامغان و شاهرود به طول 172 کیلومتر و دیگری به سمت سمنان به طول 132 کیلومتر کشیده شود.

این طرح به دلیل هزینه بر بودن و مشکلات زیست محیطی که برای اکوسیستم و محیط زیست مناطق شمالی ایجاد می کرد مسکوت ماند. اما اخیرا با پافشاری نماینده سمنان در مجلس دوباره طرح انتقال آب خزر به سمنان کلید خورد.

در این میان رئیس جمهور در سفر اخیر خود به زادگاهش در تلاش برای جلب رضایت هم استانی های خود قول مساعد برای انتقال آب خزر به سمنان را داد. اما به نظر می رسد این اقدام بیش از آن که جنبه مسئولیت پذیری را نشان دهد، شبیه به یک ژست سیاسی و ناسیونالیستی بود.

از سویی دیگر اما این بذل و بخشش رئیس جمهور نارضایتی مردم گیلان را به همراه داشت. در این بین نماینده مردم رشت خطاب به رئیس جمهور با اشاره به سفر هفته گذشته وی به زادگاهشان گفت: شما رئیس جمهور ایران هستید نه رئیس جمهور سمنان و زادگاهتان. برای آبرسانی به سمنان و قلب کویر حاضر شدید و قلب مردم شمال کشور را جریحه دار کرده و میلیون‌ها درخت هیرکانی را به آتش کشیدید و زیست بوم خزر را فدای زادگاهتان کردید.

همچنین نوبخت نیز بنا به حس ناسیونالیستی به قضیه ورود کرده و بنا دارد از اجرای این طرح جلوگیری به عمل آورد. گفتنی است به اعتقاد کارشناسان محیط زیست، انتقال آب از دریای خزر باعث کاهش سطح آب این دریاچه شده و در نتیجه شوری آن افزایش می یابد. از این رو کاهش سطح آب دریاچه، حیات جانداران این اکوسیستم را به خطر می‌اندازد. اتفاقی که در چند سال گذشته در دریاچه ارومیه رخ داد و اکنون نیز باید منتظر رویداد ناخوشایند مشابه ای برای خزر باشیم.

از سویی دیگر با توجه به اینکه سمنان در منطقه کویری واقع شده بدون شک آب دریای خزر نه تنها نمی‌تواند آن را برای همیشه سیراب کند، بلکه این عمل عمر دریاچه خزر را کوتاه‌تر می‌کند و اگر این طرح اجرایی شود تا چند سال آینده نه تنها سمنان سرسبزی نخواهیم داشت، بلکه با دست خود شمال را نیز خشکانده‌ایم و این گونه جغرافیای خشک و بی‌آب و علفی را به میراث برای آیندگان جا می‌‎گذاریم.