۰ نفر

بدبینی ایران در مورد دستیابی اوپک به توافق کاهش تولید

۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۵
کد خبر: 319921
بدبینی ایران در مورد دستیابی اوپک به توافق کاهش تولید

نشست امروز اوپک در شهر وین در حالی برگزار می‌شود که حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در این سازمان معتقد است که شانس کمی برای دستیابی اعضا به توافق کاهش تولید وجود دارد.

 نماینده ایران در اوپک اعلام کرد: «تنش‌ها و اختلافاتی میان اعضای اوپک وجود دارد و تعدادی از اعضا در مورد افزایش عرضه دولت‌های دارای میزان تولید بالا در ماه‌های اخیر، ناخشنود هستند.» اردبیلی افزود: «به نظر می‌رسد توافق کاهش تولید، تمدید نخواهد شد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نفت خبر، تعدادی از اعضا نیز تمایلی به پیوستن به این طرح ندارند و در شرایط کنونی، تمدید طرح فریز نفتی، فاقد موضوعیت است.» نماینده ایران در اوپک افزود: ممکن است تعداد دیگری از اعضا، همانند قطر، گزینه خروج از اوپک را به صورت جدی موردبررسی قرار دهند.

چراکه دولت‌های دارای برداشت کم نفت، از ظرفیت تولید مازاد اندکی برخوردار بوده و نمی‌توانند در زمان‌های وجود تقاضا، بر تولید خود بی افزایند. بدین ترتیب، خروج از اوپک برای تولیدکنندگان کوچک، منافعی به دنبال خواهد داشت.

این پیش‌بینی، غیرممکن نیست. تولید روزانه نفت قطر ۶۰۰ هزار بشکه بوده و در اوایل هفته جاری، انتشار خبر خروج این کشور از اوپک، بازار طلای سیاه را با شوک روبرو کرد. این کشور عربی اعلام کرده به دنبال تمرکز بر بازار گاز طبیعی و حفظ رهبری در صنعت ال ان جی است. در نشست امروز اوپک، پیشنهاد کاهش ۱ تا ۱٫۴ مبلیون بشکه‌ای تولید موردبررسی قرار خواهد گرفت. روسیه و ۹ کشور غیراوپک نیز در این نشست حضور دارند.

گفته می‌شود روسیه تمایلی به تداوم کاهش تولید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای خود از مجموع ۱٫۸ میلیون بشکه مجموع کاهش تولید اوپک پلاس ندارد. یک منبع مرتبط با روس‌ها در گفتگو با رویترز اعلام کرد: از نظر دولت روسیه، کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید، واقع‌گرایانه‌تر است. اما پرسش اصلی اینست که کدام‌یک از اعضای اوپک پلاس حاضر به پذیرش این کاهش تولید خواهد شد؟ این پرسشی است که برای یافتن پاسخ آن باید تا چند ساعت دیگر به انتظار بنشینیم.