۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت قیمت نفت در پی فضای ترویج ناامیدی از نشست اوپک/ سه عامل بازدارنده رشد قیمت

۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳
کد خبر: 319690
افت قیمت نفت در پی فضای ترویج ناامیدی از نشست اوپک/ سه عامل بازدارنده رشد قیمت

قیمت نفت در سومین روز معاملاتی هفته به دلیل بیم و امیدهای معامله گران از عدم توافق بر سر کاهش تولید اوپک ، افزایش میزان ذخایر آمریکا و همچنین پس لرزه های خروج قطر از اوپک باز هم روند کاهشی در پیش گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین بازارهای جهانی امروز شاهد افت قیمت نفت به میزان حدودا یک دلار بودند. این در حالی است که در روزهای قبل به دلیل افزایش میزان امیدواری کشورهای تولید کننده نفت در خصوص کاهش تولید اوپک، قیمت نفت از کف سالانه خود فاصله گرفت. گفتنی است روز جاری هر بشکه نفت وست تگزاس با افت 92 سنت (معادل 1.73 درصد) 52 دلار و 33 سنت قیمت خورد. برنت اما با شتاب بیشتری رو به کاهش گذاشته و با افت یک دلار و 17 سنتی ( معادل 1.88 درصد) به رقم 60 دلار و 90 سنت رسید.

اما در معاملات امروز سه دلیل عمده بازهم سبب عقب نشینی قیمت ها در بازار شدند. یکی از مهم ترین دلایل، افزایش میزان ذخایر نفت خام بود. طبق گزارش های منتشره میزان ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به 30 نوامبر با 5.4 میلیون بشکه افزایش به 448 میلیون بشکه رسیده است.

از سویی دیگر ناامیدی کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک از حصول توافق بر سر کاهش یکی دیگر از دلایل فشار بر قیمت بود. در این بین رفتارهای اخیر عربستان بر سنگین تر شدن جو ناامیدی افزوده است. همچنین ائتلاف جدید سعودی- روسیه موجی از نگرانی در خصوص کاهش قدرت اوپک در میان اعضای این گروه بوجود آورده است. در این بین نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک ممکن است نتوانند در نشت‌های این هفته اوپک و نشست مشترک اوپک و غیراوپک  بر سر کاهش عرضه به توافق برسند. نماینده ایران در هیئت عامل اوپک همچنین درباره تمدید توافق کاهش عرضه نفت ۲۵ کشور عضو و غیرعضو اوپک اظهار تردید کرد.

وی تصریح کرد: اکنون شاهد ناامیدی در میان اعضا هستیم، به‌ویژه اعضای کوچک‌تر اوپک و این تنها به کشور قطر  که به دلیل افت قیمت و از دست دادن درآمد تصمیم به خروج از این سازمان گرفت، محدود نمی‌شود. هشدار داد که این امکان وجود دارد که چنانچه اعضای اوپک و هم‌پیمانانش در بیانیه همکاری  تولید خود را به‌طور قابل‌توجهی کاهش ندهند، قیمت‌ نفت به سطوح ۴۰ دلار برای هر بشکه سقوط کند و بعید به نظر می‌رسد با چنین شرایطی این گروه در احیای بازار نفت موفق باشند.

کاظم‌پوراردبیلی گفت: برای جلوگیری از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی، تولید نفت باید روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یابد. وی افزود: ایران درحالی‌که هم‌اکنون با تحریم‌های یکجانبه آمریکا روبه‌روست، در هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت شرکت نمی‌کند.

تصمیم قطر برای خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان‌دهنده ناامیدی اعضای کوچک این سازمان از دیدگاه‌های عربستان و روسیه در کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (JMMC)  است.

وی افزود: هرگونه تصمیم برای کاهش تولید اعضای اوپک باید تنها از محل افزایش تولید کشورهایی باشد که در ماه‌های گذشته تولید خود را بالابرده‌اند.