۰ نفر

لزوم کاهش تولید نفت در اوپک برای تعادل قیمت

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۹:۳۰
کد خبر: 319403
لزوم کاهش تولید نفت در اوپک برای تعادل قیمت

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: احتمال افزایش تولید کشورهای غیر عضو اوپک و ایجاد مازاد تولید در سال آینده تاثیر خود را بر روی قیمت ها گذاشته، به همین خاطر ضرورت کاهش میزان تولید از سوی کشورهای عضو اوپک در بازار دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، محمدعلی خطیبی در خصوص کاهش تولید نفت در میان کشور‌های عضو اوپک گفت: جدیدترین گزارشات مبنی بر این است که در سال آینده اعضای غیر اوپک ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش تولید خواهند داشت و از این افزایش بی سابقه با عنوان یک سونامی غیر اوپک نام برده می‌شود.

خطیبی افزود: در مقابل افزایش تولید، تقاضای جهانی تنها ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند بنابراین از میزان افزایش اعضای غیر اوپک ۱ میلیون بشکه مازاد تولید و بدون تقاضا باقی می‌ماند که این میزان مازاد تولید از هم اکنون تاثیر روانی خود را در بازار گذاشته و شاهد کاهش قیمت هستیم.

نماینده سابق ایران در اوپک اظهار کرد: چنانچه اوپک بخواهد قیمت‌ها را در همین سطح نگه دارد باید حدود ۱ میلیون بشکه کاهش تولید دهد و در ادامه برای دستیابی به قیمت‌های بیشتر باید کاهش تولید را افزایش دهد.

خطیبی عنوان کرد: اخیرا کمیسیون اقتصادی اوپک که به بررسی شرایط بازار، قیمت‌ها و میزان تولید کشور‌های غیر اوپک می‌پردازد توصیه به کاهش تولید به وزرای نفت و انرژی کشور‌های عضو این سازمان داشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از مازاد، کاهش تولید باید در دستور کار قرار بگیرد گفت: قرارگیری قیمت در بازه ۷۰ تا ۸۰ دلار به ازای هر بشکه می‌تواند رضایت نسبی در میان کشور‌ها ایجاد کند.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: درخصوص قیمت باید منتظر برگزاری اجلاس اوپک در خصوص کاهش و یا عدم کاهش تولید ماند تا پس از آن در خصوص قیمت‌ها پیش بینی صورت گیرد.

خطیبی بیان کرد: اگر بازار را به حال خود رها کنیم و مدیریت در آن اعمال نشود و کشور‌ها به هر میزانی که بخواهند تولید داشته باشند کاهش قیمت بیشتر از این میزان خواهد بود.

**خروج یک کشور از اوپک پدیده جدیدی نیست

نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص انتشار اخباری در زمینه خروج قطر از کشور‌های عضو اوپک و تاثیر آن در بازار‌های جهانی گفت: معمولا اوپک ورود و خروج برخی کشور‌ها را تجربه داشته که از امثال آن می‌توان به اندونزی و اکوادور اشاره کرد و خروج کشور دیگری پدیده جدیدی نیست که بخواهد برای اولین بار اتفاق افتاده باشد.

خطیبی افزود: باید نگاه کرد که کشور‌هایی که وارد و یا خارج می‌شوند چه سهمی از اوپک را به خود اختصاص داده و چه تاثیری بر روی این نهاد دارند که در این میان قطر علی رغم تولید گاز قابل توجه، تولید نفتی کمتر از ۱ میلیون بشکه دارد و ما در این نهاد اعضایی با تولید بیش از ۱ میلیون بشکه کم نداریم.

وی خاطر نشان کرد: در عین حال این کشور عضو فعال و مفید اوپک بوده و امیدواریم که همچنان عضو این سازمان بماند و خارج نشود.

**لزوم حرکت به سمت استقلال بودجه از نفت

نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص لایحه بودجه ۹۸ و سهم درآمد‌های نفتی بر روی آن گفت:در بودجه ریزی ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم بودجه‌ای بدون اتکا به نفت داشته باشیم.

خطیبی عنوان کرد: بودجه بدون نفت به معنی صادر نکردن نفت نیست بلکه درآمد‌های آن در صندوق ذخیره ارزی و یا زیرساخت‌ها هزینه می‌شود که در شرایط فعلی کشور حائز اهمیت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه استقلال بودجه از نفت موضوعی است که تاکنون بار‌ها عنوان شده بیان کرد: در صورت عملیاتی کردن این هدف می‌توانیم فشار‌های خارجی را خنثی کنیم.