۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آشتی قدرت‌های حاضر در گروه‌20، بهای نفت خام را پرداد/ توقف ریزش دوماهه و صعود قیمت‌ها

۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 319152
آشتی قدرت‌های حاضر در گروه‌20، بهای نفت خام را پرداد/ توقف ریزش دوماهه و صعود قیمت‌ها

در اولین روز معاملاتی بازارهای جهانی، بهای نفت خام در پی توافق روسیه و عربستان در کاهش تولید با رشد پنج درصدی روبرو شد. این در حالی است که اعلام آتش بس 90 روزه جنگ تجاری میان امریکا و چین هم دلیل مضاعفی برای صعودی شدن قیمت های در بازار معاملاتی طلای سیاه شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری و در پی انتشار اخباری مساعدی در دنیای نفت شاهد جهش یکباره قیمت ها در داوستدهای اولین روز کاری بازارهای جهانی بودیم. در این بین مهمترین عامل رشد قیمت ها، توافق دو غول نفتی عربستان و روسیه بر سر کاهش تولید بود. این توافق در حاشیه نشست گروه 20 حاصل شد توانست قیمت نفت را از کانال 40 دلاری برگرداند.

اما نکته قابل توجه دیگری که در حاشیه گروه 20 به صعودی شدن قیمت نفت کمک کرد، آشتی دو قدرت اول اقتصادی دنیا پس از یک جنگ سرد تجاری بود. شنبه شب و پس از برگزاری یک شام کاری، روسای جمهور آمریکا و چین اعلام کردند برای حصول توافق جامع، برای مدت 90 روز آتش بس جنگ تجاری برقرارمی کنند. با این آتش بس قرار شد تا به گفتگوهای جاری میان نمایندگان دو کشور فرصت بیشتری داده باشند. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .از این رو نتیجه مذاکرات شب گذشته دو رئیس جمهور،عدم افزایش عوارض از اول ژانویه بود . کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ عوارض بر 200 میلیارد دلار واردات چین را در ابتدای سال جاری روی 10 درصد نگه می‌دارد و فعلا آن را به 25 درصد افزایش نمی‌دهد .

به عقیده کارشناسان این آتش بس می تواند فضای روانی معاملاتی کامودیتی ها و به خصوص نفت را آرام کرده و زمینه را برای جبران افت قیمت آماده کند.

همچنین نگاه مثبت و امیدوار کشورهای تولید کنده نفت نسبت به نشست هفته آینده اوپک به منظور کاهش 1.5 میلیونی تولید سبب شده تا روند صعودی قیمت مستحکم تر شود. از سویی دیگر ساعتى قبل دولت قطر نیز اعلام کرده است که ظرف یک ماه آینده از سازمان اوپک خارج خواهد شد و تمرکز خود را بیشتر بر فروش گاز طبیعى خواهد گذاشت.

سه دلیل فوق سبب شدند تا قیمت نفت وست تگزاس در معاملات امروز با رشد 5.03 درصدی نسبت به جمعه به رقم 53 دلار و 49 سنت برسد. در این میان برنت هم از صعود جا نماند و با رشد 4.57 درصدی به قیمت 62 دلار و 18 سنت رسید.

نفت

نفت