۰ نفر

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با موضوع؛

"الزامات تحقق تامین مالی بالادست نفت و گاز در شرایط تحریم" منتشر شد

۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 318742
"الزامات تحقق تامین مالی بالادست نفت و گاز در شرایط تحریم" منتشر شد

صنعت نفت به عنوان حیاتی ترین صنعت کشور تحت تأثیر شرایط بین المللی کشور است. در صورت ایجاد هر نوع محدودیت در روابط اقتصادی بین المللی از طریق وضع تحریم ها، مشخصاً صنعت نفت هدف قرار گرفته و آسیب پذیری بالایی از خود نشان میدهد که عمده آن در دو بخش سرمایه گذاری و فروش نفت است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مرکز پژوهش های مجلس در جدیدترین گزارش خود با عنوان "الزامات تحقق تامین مالی بالادست نفت و گاز در شرایط تحریم" که در ماه جاری منتشر شده است روش های جاری تامین مالی در صنعت نفت را بررسی کرده است.

در بخش هایی از این گزارش آمده است درحال حاضر رویه های جاری وزارت نفت برای تأمین مالی جهت سرمایه گذاری عمدتاً از 4 مسیر منابع داخلی وزارت نفت، صندوق توسعه ملی، انعقاد قراردادهای نفتی و انتشار اوراق مشارکت است که هریک دارای مشکلات ساختاری خاص خود بوده و فاقد کارایی لازم است. لذا لازم است رویکردهای جدیدی در دستور کار قرار گیرد که بر چهار محور سرمایه گذاری صرفاً از طریق انعقاد قرارداد نفتی از طریق وزارت نفت، اعمال تغییرات لازم در قراردادهای نفتی برای عقد قرارداد با شرکت های نفتی ایرانی، افزایش مصارف ریالی پروژه ها با افزایش مصرف تجهیزات و خدمات داخلی و تأمین مالی ریالی از بازار سرمایه، استوار است. 

برای تحقق عملیاتی این رویکردها نیاز است تغییراتی در حوزه عملکرد وزارت نفت، صندوق توسعه ملی، شرکتهای نفتی ایرانی و همچنین قراردادهای نفتی اعمال شود.

برای مشاهده کامل گزارش‌ به این لینک مراجعه کنید.