۰ نفر

کنترل قاچاق با احیای مجدد کارت سوخت/اگر کارت سوخت ندارید حتما بخوانید

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۸
کد خبر: 317889
کنترل قاچاق با احیای مجدد کارت سوخت/اگر کارت سوخت ندارید حتما بخوانید

از شنبه هفته جاری ثبت نام جهت کارت سوخت المثنی از طریق سامانه الکترونیکی دولت همراه در سراسر کشور آغاز شده و هم‌وطنانی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند تا 24 آذرماه مهلت دارند در این سامانه ثبت نام کنند. گفتنی است بر اساس اطلاعیه صادره از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پس این تاریخ عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور تنها با ارائه کارت سوخت شخصی انجام پذیر خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ماه‌های اخیر به دلیل بالا گرفتن بحث قاچاق سوخت و خروج سرمایه ملی از کشور، دولت بر آن شد تا اتخاذ تدابیری از میزان خروج غیرقانونی فرآورده‌های نفتی بکاهد. در این بین راه‌اندازی مجدد کارت سوخت یکی از راه کارهای مناسبی بود که پیش از این نیز کارشناسان اقتصادآنلاین بر احیای آن تاکید کرده بودند.

همچنین لازم به ذکر است اجرایی شدن مجدد بهره‌برداری از کارت سوخت از تاریخ 24 آذرماه به نشانه سهمیه بندی شدن بنزین و یا افزایش نرخ در این زمان نبوده و این عمل صرفا به منظور دسترسی دقیق به میزان مصرف سوخت در کل کشور و برنامه‌ریزی صحیح جهت بهینه سازی مصرف است.

آخرین تمهیدات صورت گرفتن جهت سهولت ثبت نام

باتوجه به گام مهم دولت در خصوص برنامه ریزی و تنظیم مصرف سوخت، سامانه کارت سوخت از 24 آذر مجددا راه اندازی شده و برای جلوگیری از بروز اشکال و همچنین سهولت ثبت نام، اقدامات موثری با همکاری وزارت ارتباطات صورت پذیرفته است. همچنین به منظور حفظ نظم و عدم بروز ترافیک در روز ثبت نام، اعلام شده است که افراد باتوجه به رقم سمت راست شماره تلفن همراه خود مانند جدول زیر در روزهای مقرر به سامانه دولت همراه برای ثبت نام مراجعه کنند.

08

چگونه برای دریافت کارت سوخت ثبت نام کنیم؟

گفتنی است افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده اند با ثبت نام در سامانه می توانند با معرفی یکی از کارت های بانکی خود پس از این بعنوان کارت سوخت نیز استفاده کنند.

از این رو شرکت ملی پالایش و پخش سه روش متفاوت برای ثبت نام در سامانه کارت سوخت معرفی کرده است که افراد می توانند با استفاده از آن ها برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند:

روش اول دریافت و نصب اپلیکیشن خدمات دولت همراه و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت المثنی. گفتنی است دریافت این اپلیکیشن رایگان و بدون هزینه است.

روش دیگر مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی ( www.mob.gov.ir ) و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت‌المثنی و ثبت اطلاعات است که  این سامانه از پنج آذرماه در دسترس عموم قرار می‌گیرد و ثبت اطلاعات در این سامانه رایگان است.

آخرین روش نیز مربوط به ثبت نام مالکان خودرو یا موتور سیکلت فاقد کارت سوخت است که با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ بود که از شنبه سوم آذرماه با ارائه مدارک لازم طبق ضوابط جاری آغاز شده است.

اگر کارت سوخت دارید، ثبت نام نکنید

شرکت ملی پالایش و پخش تاکید کرده است که اگر افرادی که کارت سوخت دارند در این سامانه ثبت نام کنند، کارت سوخت فعلی آن ها غیر فعال می شود.

همچنین در خصوص خودروهای جدید نیز باید گفت این خودروها کارت سوخت دارند و مالکان آن‌ها برای دریافت کارت سوخت خود باید به دفاتر پست مراجعه کنند.

مدارک لازم جهت ثبت نام در سامانه دولت همراه

۱- شماره تلفن همراه به نام مالک وسیله نقلیه

۲- کد ملی و تاریخ تولد متقاضی (با ثبت کد ملی و تاریخ تولد سایر اطلاعات شناسنامه‌ای مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر و شماره شناسنامه به صورت خودکار نمایش داده می‌شود)

۳- اطلاعات شناسایی وسیله نقلیه (شماره سریال هشت رقمی کارت وسیله نقلیه مندرج در ذیل بارکد پشت کارت وسیله نقلیه متقاضی) یا شماره VIN

۴- انتخاب یکی از شماره‌های ۱۶ رقمی کارت بانکی متقاضی که به صورت خودکار در پنجره ثبت اطلاعات این بخش به نمایش درمی‌آید. (صرفا شش رقم اول و چهار رقم آخر کارت، به عنوان مثال ۶۰۳۷۹۹****۲۲۱۳، نمایش داده می‌شود.)

۵- پس از ورود اطلاعات، پیامکی از سرشماره MGOV مبنی بر تایید عملیات ثبت‌نام به اطلاع متقاضی خواهد رسید که تنها به منزله پایان مراحل ثبت نام خواهد بود.

همچنین متقاضیان جهت رفع هرگونه مشکل یا دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده اید؟

در میان مالکان خودرو هستند افرادی که با داشتن کارت سوخت، رمز آن را فراموش کرده اند چراکه از سال 94 و با تک نرخی شدن بنزین استفاده از کارت های سوخت توجیه چندانی نداشت از این رو رمز کارت سوخت برخی از خودروها فراموش شده است. در خصوص حل این مشکل نیز باید گفت افرادی که کارت سوخت دارند اما رمز آن را فراموش کرده‌اند، نباید اقدامی انجام دهند. چراکه قرار است رمز همه کارت‌ها بازیابی شده که این موضوع در روزهای آینده طی اطلاعیه‌ای نحوه بازیابی رمزها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش منتشر می‌شود.

900 هزار کارت سوخت در پست منظر صاحبانشان هستند

آمارها نشان می دهند که درحال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار کارت سوخت در شرکت پست مانده است. زیرا طی دو تا سه سال گذشته زمانی که پست برای ارسال کارت سوخت اقدام کرده، مالک خودرو برای دریافت آن در آدرس مورد نظر حضور نداشته است.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش در این باره گفت: خودروهای نو، شماره‌ای که طی دو تا سه سال اخیر خریداری شده‌اند، حتما دارای کارت سوخت هستند اما ممکن است کارت سوخت آن‌ها در شرکت پست باشد. مخابرات از طریق پیامک به تعدادی از مالکانی که کارت سوخت آن‌ها در شرکت پست است، اطلاع‌رسانی خواهد کرد. اما به‌طور کلی مالکان این خودروها منتظر اطلاعیه‌های بعدی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه باشند.

اگر صاحب خودروی قولنامه‌ای هستید به پلیس+10 مراجعه کنید

در این میان افرادی که دارای خودروی خارجی، قولنامه‌ای و یا ورثه‌ای هستند می توانند با مراجعه به پلیس+10 برای دریافت کارت سوخت مراجعه کنند.