۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گام بلند آرامکو در صنایع پتروشیمی باسرمایه‌گذاری 500میلیارد دلاری/ چالش در برنامه‌های مالی عربستان با افت 32درصدی قیمت نفت

۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 317886
گام بلند آرامکو در صنایع پتروشیمی باسرمایه‌گذاری 500میلیارد دلاری/ چالش در برنامه‌های مالی عربستان با افت 32درصدی قیمت نفت

آرامکوی عربستان قصد دارد با بخشی از درآمد حاصل از صنعت نفت که تقاضا برای آن با بالاترین سرعت در حال رشد است، به عنوان یک پالایشگر و تولید کننده مواد شیمیایی در عرصه جهانی تبدیل شود. علاوه بر این، اقدام فوق در راستای پشتیبانی از تنوع بخشی اقتصادی این پادشاهی هم عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل اقتصادآنلاین، بر طبق اظهارات مدیر عامل شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، که در طی مصاحبه ای در ظهران عربستان عنوان شده، بزرگترین کشور صادر کننده نفت در جهان قصد دارد طی 10 سال آتی،500 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری تخصیص دهد، که از آن جمله 160 میلیارد دلار جهت توسعه گاز طبیعی و 100 میلیارد دلار جهت انجام پروژه های شیمیایی خواهد بود. صرف این مقدار هزینه، از برنامه خرید این شرکت از سهام سابک هم پیشی خواهد گرفت، سابک گسترده ترین صنایع شیمیایی در خاورمیانه را داراست، و قرارداد آرامکو با سابک به ارزش 70 میلیارد دلار ارزیابی می شود.  

سابک از این رو برای آرامکو اهمیت دارد که طی پیش بینی ها، صنایع پتروشیمی سهم بالارونده ای از تولیدات نفت خام جهانی را تضمین خواهد کرد. بر طبق سازمان جهانی انرژی، کاربرد صنایع پتروشیمی نسبت به هر بخش دیگری از صنعت نفت با شتاب بیشتری رشد نشان خواهد کرد.  

البته قرارداد برنامه ریزی شده سابک نیازمند تاخیر است، و طبق اظهارات شاهزاده بن سلمان در اکتبر، این قرارداد تا سال 2020  یا 2021 منعقد خواهد شد.  

آرامکو، که به طور رسمی به عنوان شرکت ملی نفت عربستان شناخته می شود، قصد تبدیل 3 میلیون بشکه نفت در روز، که برابر با 30 درصد از تولید روزانه اش است، به مواد شیمیایی دارد. همچنین این شرکت خواهان دو برابر کردن ظرفیت پالایش نفت تا اواسط دهه آینده است. البته کاهش 32 درصدی بهای نفت که از 3 ام اکتبر آغاز شد، و قتل جمال خاشقچی در استانبول ممکن است برنامه های مالی این کشور را با مشکل مواجه کنند.