۰ نفر

درپی آشکار شدن تخلف در قرارداد نفتی؛

تنبیه شش میلیارد دلاری در انتظار نیجریه/ سهم حداکثری غیرمنصفانه شل از قرارداد نفت نیجریه

۵ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۵۶
کد خبر: 317692
تنبیه شش میلیارد دلاری در انتظار نیجریه/ سهم حداکثری غیرمنصفانه شل از قرارداد نفت نیجریه

دادگاهی در میلان اتهامات تخلف دو شرکت نفتی انی و شل را در یک قرارداد بحث برانگیز از سر گرفته است. احتمال می رود که در طی این قرارداد نیجریه 6 میلیارد دلار جریمه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بر طبق محاسبات گلوبال ویتنس این قرارداد که از سال 2011 به مرحله اجرایی رسیده، با توجه به تخلف صورت گرفته در تنظیم این قرارداد و سهم حداکثری شرکت شل و سهم حداقلی نیجریه، قرارداد فوق نیجریه را از دو برابر مجموع بودجه سالانه آموزش و پرورش و خدمات درمانی محروم ساخته است.  

در  این  پرونده به دو شرکت انی و شل این اتهام وارد شده است که از این مسئله که پول پرداختی شان به نیجریه صرف دادن رشوه شده است آگاه بوده اند. این در حالی است که این دو ابر قدرت انرژی ایتالیایی و انگلیسی-هلندی هر گونه عمل تخلف آمیز را رد کرده اند.  

وزیر نفت سابق نیجریه، دان اتته، توسط دادگاهی در فرانسه به پول شویی متهم شده است و گفته می شود که وی از وجوه نامشروع برای خرید یک قایق پرسرعت و یک خانه مجلل استفاده کرده است. همچنین ادعا شده است که سرمایه وی آنقدر زیاد است که با احتساب دلار با اسکناس 100 دلاری وزنی برابر با 5 تُن دارد.  

گلوبال ویتنس سال ها است این قرارداد نفتی را که به شرکت انی و شل حق جستجو در زمین های نفتی نایجر دلتا را می دهد تحت بررسی قرار داده است. مخالفان اعلام کرده اند که این قرارداد باید لغو گردد، چرا که از همان ابتدا مشخص بوده که شل قرادادی تنظیم کرده است که سهم نیجریه از سود نفتی بسیار ناچیز است.  

فساد مالی گسترده در بخش صنعت نفت نیجریه به عنوان یکی از بزرگترین کشور های صادرکننده نفت جهان و از ثروتمندترین اقتصادهای آفریقا باعث شده علیرغم داشتن منابع عظیم نفت و گاز میلیون ها نفر از مردم این کشور در فقر زندگی کنند.