۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دو روی سکه افت قیمت نفت در آمریکا/ خوشنودی مصرف کنندگان آمریکایی از کاهش قیمت در نزدیکی کریسمس در برابر ناامیدی سرمایه گذاران نفتی این کشور

۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۳
کد خبر: 316777
دو روی سکه افت قیمت نفت در آمریکا/ خوشنودی مصرف کنندگان آمریکایی از کاهش قیمت در نزدیکی کریسمس در برابر ناامیدی سرمایه گذاران نفتی این کشور

سراشیبی قیمت نفت به نفع مصرف کنندگان آمریکایی و برخی بازارهای نوظهور است. باتوجه به افت شدید قیمت جهانی نفت، جامعه مصرف کننده آمریکا در تعطیلات سال نو از قدرت خرید بالاتری برخوردار خواهند بود. این درحالی است که کاهش میزان سرمایه گذاری‌های تولید نفت شیل به دلیل افت قیمت نفت، ممکن است تاثیر منفی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، روز گذشته قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهش هفت درصدی نسبت به روز سه شنبه، با ثبت رقم ۵۴ دلار در هر بشکه به کمترین میزان خود در یک سال اخیر رسید. همچنینشاخص نفت خام برنت پس از چهار سال در صدر بودن، از 86 دلار در ماه اکتبر به 65 دلار رسیده است.  در این میان با توجه به نزدیکی عید کریسمس و خرید سالانه مصرف کنندگان آمریکایی، افت قیمت نفت، خوشحالی دوچندانی برای این گروه به همراه داشته باشد.

چراکه بصورت مرسوم فروش در آستانه کریسمس در آمریکا افزایش یافته و افت قیمت نفت می‌تواند تاثیر بسزایی در رسد سودآوری بنگاه‌های تولیدی در شب عید داشته باشد. گفتنی است میانگین قیمت هر گالون بنزین عادی در روزهای اخیر در ایالات متحده از 2.85 به 2.60 دلار کاهش یافته است. از این رو راننده یک ماشین متوسط می‌تواند در هر بار سوخت گیری حدود چهار دلار صرفه جویی کند. همچنین این عدد برای رانندگان‌خودروهای بزرگتر به حدود هفت یا هشت دلار می‌رسد.  

البته گفتنی است این افت قیمت نفت در ماهه گذشته هنوز هم با رکود سال‌های 2016-2014 که قیمت نفت را تا 26 دلار در هر بشکه پایین آورد، برابری نمی کند.

از سویی دیگر دونالد ترامپ در طی توئیتی در روز چهارشنبه این کاهش در قیمت‌ها را «همچون یک کسری بزرگ مالیاتی برای آمریکا و جهان» وصف کرد. ترامپ که در دوران اوج گیری قیمت‌های نفتی به بیش از 80 دلار از اوپک انتقاد کرده بود، به دلیل افت اخیر قیمت‌ها از عربستان سعودی تشکر کرده است.  

البته محتمل است که عربستان سعودی و اوپک در راستای افزایش قیمت‌ها اقداماتی انجام دهند. تحلیل گران کامِرزبانک از اوپک و برخی کشورهای غیر اوپک انتظار دارند تا در نشست بعدی این کارتل که در 6 ام دسامبر در وین خواهد بود، با حداقل میزان کاهشی برابر با 1 میلیون بشکه نفتی در روز به توافق برسند.

 

در این بین‌ تحلیلگران معتقدند کاهش فعلی قیمت نفت به زودی در اقتصاد جهان خود را نشان خواهد داد.  افت قیمت‌های نفتی خبر خوشی برای اقتصاد آمریکا به شمار نمی رود، چرا که این کشور تولید نفت اش را در دهه اخیر دو برابر کرده است. کاهش قیمت می‌تواند منجر به سرمایه گذاری‌های کمتر در دکل‌های حفاری نفت در ایالات متحده شود، و بطور کلی رشد اقتصادی این کشور را تحت الشعاع قرار دهد.  

تکانه‌های اقتصادی ناشی از کاهش قیمت‌ها برای روسیه به طور دیگری رقم خورد، و این کشور را که یک تولید کننده بزرگ نفت و گاز در جهان است را به رکود کشید. در عین حال، تحلیل گران اعتقاد دارند که این کشور از کاهش قیمت نفت مصون مانده است، چرا که راه‌هایی یافته است که آن را توانمند کرده است تا به تعادل بودجه دولت در دوران کاهش قیمت‌های نفتی بپردازد.  

به گفته آژانس جهانی انرژی منابع غنی نفت در جهان باید به عنوان تضمینی در برابر نوسانات بازار عمل کند.

اما نکات قابل توجه این است که قیمت پایین نفت مردم کشورهای در حال توسعه را دچار شکستگی عظیمی خواهد کرد، چرا که با بالا رفتن ارزش دلار آمریکا، که واحد پول رایج برای خرید و فروش نفت به شمار می‌رود، قیمت سوخت این افراد بالاتر خواهد رفت. 

گفتنی است روز چهارشنبه در ایالات متحده نفت آمریکا با 2.12 دلار برابر با 4 درصد افزایش، به قیمت 55.55 دلار برای هر بشکه در ایالات متحده معامله شد. نفت خام برنت در لندن با افزایش 1.69 دلاری با قیمت 64.22 دلار معامله شد.