۰ نفر

دسیسه آمریکا برای تضعیف روابط تجاری تهران و توکیو ناکام ماند

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 316574
دسیسه آمریکا برای تضعیف روابط تجاری تهران و توکیو ناکام ماند

شبکه خبری نیپون ژاپن تایید کرد که آمریکا درصدد است با فشارهای سیاسی و اقتصادی خود حجم واردات نفتی ژاپن از ایران را کاهش دهد اما توکیو همچنان به‌عنوان یکی از خریداران نفتی ایران باقی مانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ، ژاپن برای حفظ روابط خوب خود با کشورهای خاورمیانه به‌ویژه ایران بسیار تلاش می‌کند. ایران چهارمین ذخایر نفت جهان و بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص می‌دهد و یکی از مهم‌ترین کشورهای اوپک در تأمین نیازات نفتی کشورهای جهان است؛ اما با این وجود آمریکا با اعمال دور دوم تحریم‌های نفتی ایران در صدد تقلیل روابط تجاری میان ژاپن و ایران است.
این گزارش می افزاید: ایران یکی از تأمین کنندگان اصلی محصولات نفتی در جهان و به ‌خصوص کشور ژاپن به‌حساب می‌آید، اما در سال جاری با توجه به فشارهای زیاد آمریکا حجم واردات نفتی ژاپن از ایران با کاهش همراه بوده است.
بر اساس گزارش شبکه خبری نیپون،در سال 2000 ژاپن توانست سرمایه گذاری عظیمی در میدان نفتی آزادگان ایران با داشتن 26 میلیارد بشکه ذخایر نفتی داشته باشد، اما با کارشکنی‌های آمریکا این سرمایه گذاری به نتیجه نرسید؛ اما در سال 2004 ژاپن سرانجام توانست از طریق مذاکره با شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری 75 درصدی در توسعه میدان نفتی آزادگان داشته باشد.
با در نظر گرفتن تمام تلاش‌های آمریکا، ژاپن همچنان به‌عنوان یکی از خریداران نفتی ایران باقی مانده است. واردات از ایران در سال 2017 به میزان 400 میلیارد ین معادل سه میلیارد و 500میلیون دلار بوده که 98 درصد از این واردات مواد نفتی، 0.7 درصد نخ نساجی، 0.4 درصد مواد غذایی بوده است؛ و در مقابل صادرات ژاپن به ایران در سال گذشته به میزان 98 میلیارد ین معادل 868 میلیون دلار بوده که 35 درصد از این صادرات شامل تجهیزات حمل و نقل خودرو، 20 درصد ماشین آلات و 11 درصد فولاد و فلزات غیر آهنی بوده است.
ایران با داشتن جمعیت 80 میلیون نفری و بازار غنی و بالقوه توانسته توجه بسیاری از کشورهای اروپایی را به خود جلب کند. در جولای سال 2015، شش کشور قدرتمند جهان در پی توافق هسته‌ای بسیاری از تحریم‌های ایران را لغو کردند و ژاپن نیز از همان سال به ادامه تجارت خود با ایران ادامه داد، اگرچه خروج مجدد دونالد ترامپ از این توافق منجر به متزلزل شدن روابط تجاری ایران با کشورهای جهان گردید.
به گزارش ایرنا، آمریکا به دلیل ترس از افزایش قیمت نفت جهانی با اعمال دور دوم تحریم‌های این کشور علیه مردم ایران، سرانجام در ماه جاری به اعطای معافیت به هشت کشور جهان برای ادامه واردات نفتی از ایران به مدت 180 روز مجبور شد. دو کشور کره جنوبی و ژاپن نیز در میان پنج خریدار بزرگ نفتی ایران قبل از بازگشت تحریم‌های یک جانبه آمریکا بودند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
تحریم‌هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می‌کند، از مدت‌ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جایی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند.
مقامات ایران نیز اعلام کرده‌اند که تحریم‌های جدید آمریکا بیشتر یک موضوع کاملاً تبلیغی و روانی است، به‌طوری که «عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: دولت آمریکا هر کاری که می‌خواست انجام داد و پس از چهارم نوامبر (13 آبان ماه) اتفاق خاصی نخواهد افتاد.