۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آمریکا بازهم پایبند نشد/ امتناع نفت آمریکا از سرمایه گذاری در انرژی های پاک

۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴
کد خبر: 315941
آمریکا بازهم پایبند نشد/ امتناع نفت آمریکا از سرمایه گذاری در انرژی های پاک

به موجب انتقاداتی که به عدم پایبندی شرکت های نفت و گاز آمریکا در مورد توجه به تغییرات آب و هوا وارد شد، گزارش جدیدی طی هفته گذشته توسط سی دی پی منتشر شد. سی دی پی، که یک مرجع فراهم کننده تحقیقات مبتنی بر آب و هوا است و با سرمایه گذاران سازمانی کلیدی با 87 تریلیون دلار دارایی کار می کند، در این گزارش آورده است که شرکت های اروپایی بیشتر از همتایان آمریکایی شان در زمینه سرمایه گذاری بر انرژی پاک هزینه صرف کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شرکت های بزرگ نفت و گاز بطور مشترک در حدود 1 درصد از بودجه سال 2018 شان را بروی انرژی پاک سرمایه گذاری کرده اند. این بررسی ها زمانی شکل گرفت که شرکت های عظیم اروپایی همچون رویال داچ شِل، توتال، بریتیش پترولیوم و دیگران در طی سال های اخیر بر سرعت سرمایه گذاری شان در زمینه انرژی باد و خورشید افزوده اند. مطالعات حاکی از آن است که سرمایه گذاری های رو به رشد این شرکت ها نشان دهنده نقش پررنگ تر تلاش های جهانی جهت مقابله با انتشارات گاز کربن و در راستای مبارزه با گرم شده کره زمین است. در عین حال، شرکت های نفتی آمریکایی تنها به تازگی در برابر فشارهای وارده از سوی سرمایه گذاران که دعوت به سرمایه گذاری بر انرژی با میزان کربن پایین و شفاف سازی بیشتر بر تغییرات آب و هوا می کنند، توجه نشان می دهند.

به عنوان مثال، شرکت اکسان موبیل، یک شرکت نفتی با بیشترین میزان تجارت نفت در جهان، به دلیل عدم توجهِ به موقع به مسائل مربوط به آب و هوا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. در عین حال این شرکت در ماه آگوست عنوان کرد که به دنبال تامین و ارسال 100 تا 250 مگاوات انرژی به تگزاس است. همچنین، اوایل امسال اکسان موبیل اعلام کرده بود که طی یک سرمایه گذاری مشترک 500 میلیون دلاری با سنتتیک جنومیکز، به مهندسی ژنتیکی و فتوسنتزی جلبک های دریایی جهت تولید نفت خام از نور خورشید و دی اکسید کربن خواهد پرداخت. شِورون، شرکت آمریکایی مطرح در زیرساخت های دیزلی تجدیدپذیر در ابتدای سال جاری اعلام کرد که سرمایه گذاری های کوچک در زمینه های انرژی باد، خورشید و گرمایش زمین، می تواند به تامین انرژی 113000 خانه در آمریکا کمک کند.

نه تنها شرکت های نفتی از سوی اعضای هیئت مدیره و سرمایه گذران تحت فشار قرار گرفته اند، بلکه بالا گرفتن شکواییه های حقوقی هم آنها را تهدید کرده است. در ماه ژوئن، وقتی یک دادگاه فدرال در نیویورک شکواییه ای را بر علیه نقشی که 5 شرکت بزرگ نفت و گاز در تغییر آب و هوا داشتند را رد کرد، تعدادی چند از این شرکت های نفتی آهی از رضایت کشیدند. این شکواییه ادعا داشت که تعداد 5 شرکت از بزرگترین شرکت های نفتی- بریتیش پترولیوم، شِورون، اکسان موبیل، و رویال داچ شِل بایستی برای فرونشانی آثار گرم شدن کره ی زمین غرامت پرداخت کنند.