۰ نفر

«بیزینس اینسایدر» گزارش داد؛

استراتژی دولت ترامپ طبق برنامه پیش نمی‌رود

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 315467
استراتژی دولت ترامپ طبق برنامه پیش نمی‌رود

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر در گزارشی اذعات داشت که تحریم‌های ترامپ طبق برنامه پیش نمی‌رود چراکه تهران برای مقابله با تحریم‌های نفتی راه‌حل‌هایی را پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، پایگاه خبری بیزینس اینسایدر در گزارشی با طرح این موضوع که «استراتژی دولت ترامپ مبنی بر  فشار حداکثری بر ایران به هدف خود دست نیافته است.»، نوشت: تهران برای مقابله با تحریم‌های نفتی راه‌حل‌هایی را پیدا کرده است؛ نفت خام خود را به مشتریانی می‌فروشد که هویت آنها ناشناس است.

به گفته جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، تحریم‌های بیشتری در راه است وی مدعی شده که این تحریم‌ها به شدت برای تغییر رویه ایران لازم اشت.

نویسنده این گزارش در ادامه تاکید کرد: «استراتژی دولت ترامپ برای اعمال حداکثر فشار بر ایران از تاریخ ۵ نوامبر شروع شده است و شامل تحریم‌های مجدد نفتی و تحریم بیش از ۷۰۰ نهاد، افراد، شرکت‌های هواپیمایی و کشتی‌های ایرانی است. با این حال تاکنون تأثیر وارد شده بر ایران کمتر از چیزی است که ابتدا تصور می‌شد. هرچند که دولت آمریکا بر اساس برنامه پیش می‌رود ولی به نتیجه مورد تصور خود دست نیافته است.»

در این گزارش آمده است که پول ایران، ریال، تا به حال تغییرات شگفت‌انگیزی داشته است. در تاریخ ۴ نوامبر، قیمت دلار آمریکا در تهران به ۱۴۹ هزار ریال رسید. یک هفته بعد، در تاریخ ۱۲ نوامبر، قیمت دلار ۷٪  کاهش یافت و به ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ ریال رسید. صادقانه باید گفت که بازار تبادل ارز خارجی سطحی است و تحت تاثیر سیاست‌های سنگین بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

بیزینس اینسایدر در ادامه با اشاره به اینکه بورس اوراق بهادار تهران وضعیت مشابهی دارد، یادآور شد: شاخص کلی بورس در ۴ نوامبر ۱۸۲،۹۱۸ واحد بود. یک هفته بعد، در تاریخ ۱۲ نوامبر، روی ۱۸۲،۲۱۱ ایستاد یعنی تنها ۰.۴ درصد کاهش داشت و از لحاظ  رشد ارزش دلار ، در واقع میزان قابل توجهی افزایش را تجربه کرد. آمارها افزایش ۷ درصدی را در این بازه نشان می‌دهد.

نویسنده این گزارش در ادامه نوشت: در همین حال، دولت ایران این هفته دومین قرارداد نفت خام خود را امضا کرد. تهران برای مقابله با تحریم نفت یک راه حل پیدا کرد. اکنون نفت خام خود را به افراد ناشناسی می‌فروشد که هویت آنها تاکنون ناشناس باقی مانده است. به این ترتیب است که خریداران ناشناس روز ۱۱ نوامبر ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را به قیمت ۶۴.۹۷ دلار به ازای هر بشکه نفت خریداری کردند. این هزینه تقریبا ۹ درصد پایین‌تر از نرخ شرکت ملی نفت ایران بود. اما در این شرایط این یک پیروزی برای ایران محسوب می‌شود. با صدور معافیت نفتی برای ۸ کشور، ایالات متحده صادرات نفت ایران را به صفر کاهش نداده است، بنابراین برای فروپاشی صادرات نفت ایران اقدامات بیشتری نیاز است.

در ادامه این گزارش آمده است: افزون بر این، ایالات متحده آمریکا، عراق و افغانستان را برای تجارت با ایران معاف کرد، هر دو کشور از فساد و عدم شفافیت رنج می‌برند که باعث می‌شود فضای مناسبی برای تهران  فراهم شود. به ویژه عراق که تبدیل به یک مقصد عمده برای کالاها و خدمات ایران شده است. یکی دیگر از مقاصد تجاری ایران، هند است که دهلی در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکای تجاری تهران است.

پیش از این مشاور امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: تأثیر تحریم‌های جدید تا به امروز برای تغییر رفتار ایران کافی نبوده است. برای اطمینان از حداکثر فشار، کمپین تحریم‌های ایالات متحده باید در عرض شش ماه آینده صادرات نفت ایران را به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. ایالات متحده باید بر کشورهایی مانند چین، ترکیه و هند برای کاهش تجارت، به ویژه خرید نفت، فشار وارد کند. دسترسی ایران به منابع مالی باید تنها به معاهدات بشردوستانه محدود شود و با نظارت دقیق، اطمینان حاصل شود که هیچ سوءاستفاده‌ای وجود ندارد.

نویسنده این گزارش در ادامه مدعی شد: ایالات متحده باید منابع مالی تهران را با تحریم و تضعیف نفوذ تخریب کند، و به ویژه در سوریه و لبنان، با کاهش نفوذ ایران، اقتصاد آن را تحت فشار قرار دهد.این باعث ایجاد نارضایتی در میان ایرانیان خواهد شد.

این گزارش مدعی شد که دولت ترامپ فرصتی تاریخی برای مجبور کردن دولت روحانی برای تغییر رفتار خود دارد، اما چنین نتیجه فوق‌العاده‌ای مستلزم اقدامات فوق‌العاده است.