۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

تنها راه حمایت از اقشار ضعیف، حذف یارانه پنهان، ناعادلانه و ناکارآمد انرژی است/ 80میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی داریم که یارانه ثروتمندان بیش از 18برابر فقراست

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 315457
تنها راه حمایت از اقشار ضعیف، حذف یارانه پنهان، ناعادلانه و ناکارآمد انرژی است/ 80میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی داریم که یارانه ثروتمندان بیش از 18برابر فقراست

سیدمحمدصادق الحسینی در خصوص یارانه انرژی توئیتی منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیدمحمدصادق الحسینی نوشت: حمایت از اقشار مختلف جامعه در این شرایط حساس ضروری است. اما منبعی برای حمایت نداریم. بودجه دولت احتمالا از 40 تا 70 هزار میلیارد تومان امسال کسری خواهد داشت. چه باید کرد؟

تنها منبع یارانه‌های ناعادلانه حامل‌های انرژی است. نباید این یارانه قطع شود بلکه باید عادلانه شود.

یارانه انرژی ناعادلانه و ناکاراست:

1-بیش از 60% خانوارهای ایرانی ماشین ندارند

2-هرکه بیشتر مصرف کند برنده است

3-ثروتمندین‌ها بیش از 193000تومان و فقیرترین‌ها 11000تومان از یارانه بنزین نفع دارند

4-نقدی شود وضع همه دهک‌ها بجز یک دهک بهتر میشود

5-در حال از بین بردن منابع ملی است.

DsL0fvoV4AEUA_U

همیشه یک ابهام برای افزایش قیمت انرژی مطرح هست:درآمد ما کمتر است پس باید قیمت حامل‌ها کمتر باشد

پاسخ: قیمت و درآمد، مصرف را تعیین میکند. مطابق این منطق، باید مصرف بنزین ایران و ترکیه با 80 میلیون جمعیت، برابر باشد. پس قیمت بنزین باید تا جایی که مصرف ما به ترکیه برسد افزایش یابد.

مصرف بنزین در ترکیه یک یازدهم ماست! روزانه ایران بیش از 90 میلیون لیتر و ترکیه بیش از 8 میلیون لیتر بنزین مصرف میکند! (طرح روزنامه اعتماد عالیه)

DsL365oUcAIcYKd

پس با این منطق، قیمت بنزین باید تا جایی افزایش یابد تا توازن بین مصرف دو کشور برقرار شود و ایرانی‌ها به اندازه ترکها بنزین بسوزانند.

این عادی است؟ 82 میلیارد دلار در سال یارانه پنهان حامل‌ها را میدهیم. گاز (40)، بنزین(16)، گازوئیل (16)، برق (10). تا به مصارف زیر برسد:

قاچاق شود

در لندکروز ثروتمندان مصرف شود

صرف آب استخرهای لوکس شمال شهر شود

صرف گرم گردن خانه های چند هزار متری شود

صرف برق چاه های غیر مجاز شود.

این حجم از بی‌عدالتی توزیعی در جهان بی‌سابقه است. جامعه مدنی خوابه طرفداران حقوق کودکان کار خوابن روشنفکران چای می‌نوشن و عالمان زیر کرسی هستن.

چرا هیچکس صدای طبقات فرودست نیست؟ چرا مرفه و ثروتمند با صدای بلندش اینگونه یارانه‌ها را منحرف کرده و در حال نابودی منابع کشور است؟