۰ نفر

روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهان؛

اقتصاد نفتی نروژ به زیر آب می‌رود

۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۳۴
کد خبر: 315053
اقتصاد نفتی نروژ به زیر آب می‌رود

سقوط قیمت نفت دردسرهای زیادی را برای نروژ به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نروژ گرچه یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ در فناوری پیشرفته و سبز است، اما اقتصادش به‌شدت وابسته به استخراج گاز و نفت و قیمت این فرآورده‌ها است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، بر اساس بودجه ملی نروژ، کاهش یک دلاری هر بشکه نفت خام باعث از دست رفتن ۴۷۰ میلیون دلار از درآمد دولت می‌شود.

قیمت نفت دریای شمال از اوایل ماه اکتبر کاهشی ۱۷ دلاری را شاهد بوده است. شبکه «ان‌آر‌کی» اعلام کرده بود که قیمت‌ها «مانند سنگ در آب در حال سقوط است.»

این شبکه خبری پنج علت را برای کاهش قیمت نفت دریای شمال برشمرد: نخست، افزایش تولید از سوی سازمان کشورهای تولدیکننده نفت (اوپک) و آمریکا که بازار را از تولیدات خود انباشته‌اند. دوم آن‌که آمریکا بسیاری کشورها را از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کرده است. سوم آن‌که کارشناسان از کاهش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی خبر داده‌اند. دلیل چهارم پیام توئیتری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر لزوم پایین آمدن قیمت نفت است.

دلیل پنجم هم البته این است که پیش‌بینی‌ها درباره روند بازار نفت اشتباه بود و اکنون بسیاری در تلاش برای فروش سهم نفت خود هستند.

صنعت در نروژ بسیار پر سود است و ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۲۱ درصد از درآمد این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. انتظار می‌رود عایدی دولت نروژ از فروش نفت در سال ۲۰۱۸ به ۳۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹ به ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد.