۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛

SPVبدون دخالت بانکی پول فروش نفت ایران را باز می‌گرداند/ مشکلات سر راه اجرای SPV چیست؟

۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 314744
SPVبدون دخالت بانکی پول فروش نفت ایران را باز می‌گرداند/ مشکلات سر راه اجرای SPV چیست؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است در اینکه SPV کارایی دارد هیچ شکی نیست اما سؤال اینجاست که آیا کشورهای اروپایی بر ادعای خود در اجرای این سازوکار صادق و با اراده هستند یا خیر.

محمدابراهیم رضایی، با اشاره به کارکرد نهادهای واسط مالی(SPV) که جزء بسته پیشنهادی اروپایی ها در زمان خروج آمریکا از برجام است، گفت: این سازوکار می تواند کانال اطمینان بخشی را برای خرید و فروش میان ایران و کشورهای اروپایی فراهم کند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت،نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نحوه کارکرد SPV بیان داشت: این کانال مالی باعث می شود زمانی که نفت خود را در بازار بین المللی عرضه کردیم بتوانیم از طریق آن به پول خود دست پیدا کنیم که البته عین پول نخواهد بود بلکه در ازای آن کالاهای مورد نیاز را دریافت می کنیم.

وی کارایی SPV را بلامنازع دانست و افزود: سازوکار این کانال مالی سازوکاری است که قطعا کارایی خواهد داشت اما سوال اینجاست که آیا کشورهای غربی و اروپایی بر ادعای خود صادق هستند و پایبند می مانند؟

رضایی ادامه داد: اروپایی ها باید از ظرفیت کامل SPV برای مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران استفاده کنند و در این مسیر از کارشکنی های آمریکایی ها نهراسند تا این کانال بتواند مشکل انتقال پول را برطرف کند.این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه کشورهای دیگر نیز باید بتوانند از سازوکار SPV استفاده کنند، عنوان کرد: معتقدیم استفاده از کانال SPV در بلندمدت نباید صرفا برای مراوده با اروپایی ها باشد چرا که سایر کشورهایی که با ایران مراودات اقتصادی بالایی دارند نیز برای تجارت خود دچار مشکل هستند و نیاز است تا به نوعی آن را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: کشورهای اروپایی چندان مورد هدف ایران در حوزه اقتصادی نیستند بلکه کشورهای دیگری در منطقه و آسیا هستند که برای ایران مهم تر هستند و لازم است تا با آنها تجارت خود را ادامه دهیم.

رضایی در ادامه تصریح کرد: مطالبه جمهوری اسلامی ایران از اروپایی ها این است که کانال SPV بتواند در روند فروش نفتی ایران تأثیرگذار باشد و تمام پول حاصل از فروش را به ایران بازگرداند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: تسری کانال SPV به کشورهای فراتر از اروپا بسیار مهم است و اروپایی ها باید در کنار صداقت، اراده خود را نیز به اثبات برسانند.